Nissan skuffer med salget - kinesisk konkurrence gør indhug

”USA har en stor påvirkning,” lyder det fra selskabets topchef.
Foto: Issei Kato/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Issei Kato/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Den japanske bilgigant Nissan landede langt fra målet for indtjeningen i sit regnskabsår 2023/24, hvor stigende konkurrence fra de kinesiske bilproducenter gjorde indhug i salget.

Det oplyser Nissan i en foreløbig opgørelse for sit årsregnskab, skriver Bloomberg News.

Nissan solgte i sit forskudte regnskabsår 3,44 mio. biler, hvor selskabet selv havde spået 3,55 mio. biler i en prognose fra 8. februar i år. Salget var negativt påvirket af en efterhånden ældre bilportefølje, mangel på hybride løsninger til kunderne i Nordamerika og en stigende konkurrence fra Kina.

For fem år siden havde Nissan et salg på 5 mio. enheder.

Jordskælvet, der ramte Japan tidligere i år, foruden andre logistikudfordringer har ligeledes påvirket salget negativt, skriver Nissan i sit regnskab ifølge Bloomberg News.

Salget løb samlet op i 12.600 mia. yen, mens analytikere adspurgt af Bloomberg News havde ventet med 12.840 mia. yen. Selv havde Nissan ventet 13.000 mia. yen.

”USA har en stor påvirkning, og hybridmikset er mere voksende, end vi havde ventet,” siger Makoto Uchida, der er administrerende direktør i Nissan, ved en pressekonference ifølge Bloomberg News.

Nissans indtjening i 2023/24 lider også under det skuffende salg. I det forgangne regnskabsår tjente bilproducenten 530 mia. yen på driftsposten, svarende til 24 mia, mens både Nissan og analytikerne havde regnet med 620 mia. yen.

På bundlinjen stod 370 mia. yen mod 390 mia. yen, som Nissan havde spået, og mod knap 400 mia. yen ifølge analytikerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også