Kinesiske elbiler er europæiske overlegne på garantiperioden

En FDM-undersøgelse viser, at kinesiske elbilproducenter giver meget mere omfattende garanti end europæiske.
MG giver hele syv års nyvognsgaranti på sine elbiler, hvilket er mere end den typiske toårige garanti på europæiske biler. | Foto: Vincent West/Reuters/Ritzau Scanpix
MG giver hele syv års nyvognsgaranti på sine elbiler, hvilket er mere end den typiske toårige garanti på europæiske biler. | Foto: Vincent West/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Kinesiske og europæiske elbilproducenter kæmper lige nu om de mange kunder, der vil udskifte deres fossilbil med en elektrisk.

Og det ser ud som om, at de kinesiske elbiler i hvert fald på ét punkt er deres europæiske konkurrenter overlegne, nemlig garantien.

Interesseorganisationen FDM har foretaget en undersøgelse af garantivilkårene for elbiler hos de kinesiske producenter.

Med undtagelse af Polestar giver alle de undersøgte mærker mindst fem års garanti på bilen, ligesom der for de flestes tilfælde også gives otte års garanti på batteriet alene.

Det er noget mere end de to år, som man typisk får fra europæiske producenter. Det forklarer Michael Ern Nielsen, der er advokat i FDM.

”Det er meget positivt. Vi kan kun håbe, at det vil få konkurrenterne til at genoverveje deres garantier. En god og lang garanti er nemlig noget, man bør lægge vægt på i sit valg af bil, og her kører de nye bilmærker fra de gamle,” siger han i en pressemeddelelse.

FDM-undersøgelsen viser dog også, at det betaler sig at læse vilkårene med småt.

En række af garantibetingelserne indeholder nemlig skrappe krav, der skal overholdes, for at garantien dækker eventuelle fejl.

Hos MG er det for eksempel et krav, at bilen bliver vasket hver måned, hvis man bor mindre end 50 kilometer fra havet. Og hos Hongqi skal reservedele, der benyttes i forbindelse med service være udspecificeret med varenumre.

Og så har flere producenter deres egen måde at definere, hvad batterigarantien helt præcis dækker.

”Det, synes vi, er problematisk. Importører og producenter bør som minimum fortælle, hvilken målemetode de benytter, og hvordan de når frem til resultatet, så bilejerne ved, hvad de har at gå ud fra, og så andre, for eksempel FDM, har mulighed for at kontrollere det,” siger Michael Ern Nielsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også