Regeringens infrastrukturplan er ikke ”en historisk stor investering”

Investeringen skal fordeles over 14 år og er derfor ikke nødvendigvis større end andre infrastrukturplaner.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Regeringens udkastet til en ny infrastrukturplan på samlet 160 mia. kr. er ikke ”en historisk stor investering”, som både transportministeren, Benny Engelbrecht (S), finansminister, Nicolai Wammen (S), og indenrigs- og boligminister, Kaare Dybvad Bek (S), ellers lagde op til på pressemødet den 8. april. Sådan lyder det på forsiden af Berlingske i dag.

Ifølge en beregning fra den liberale tænketank CEPOS er infrastrukturplanen kun historisk stor, da den strækker sig over i alt 14 år, hvilket er markant længere end tidligere planer.

Beregningen fra CEPOS viser, at der med den nye infrastrukturplan er lagt op til årligt at bruge 0,48 pct. af det strukturelle BNP, hvilket ikke er større end de 0,49 pct., som der var lagt op til i det udkast til en infrastrukturplan, som den tidligere VLAK-regering kom med i 2019.

Finansminister, Nicolai Wammen, vil ikke svare på kritikken, men udtaler i en skriftlig kommentar til Berlingske:

”Vi har lagt en plan frem, der er mere ambitiøs og rækker længere frem i tiden end tidligere, men det er en nødvendig investering, som bringer Danmark fremad og sikrer, at Danmark også i fremtiden vil have en infrastruktur i verdensklasse.”

Regeringen vil droppe Billundbanen i nyt udspil 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også