MobilityWatch

Nyt infrastrukturudspil fra Venstre: Her er forskelle og ligheder med regeringens plan

Både Venstre og Socialdemokratiet har nu givet et bud på en infrastrukturplan. De er enige om meget, men et par væsentlige punkter skiller partierne.

Både Jakob Ellemann-Jensen og Mette Frederiksens partier har nu fremlagt deres bud på en kommende infrastrukturplan. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Blå bloks største parti, Venstre, er tirsdag kommet med deres bud på, hvordan en infrastrukturplan frem mod 2035 bør tage sig ud.

Det sker, godt en måned efter regeringen fremlagde deres infrastrukturplan for samme periode.

Mens en lang række punkter går igen i planerne fra de to største partier på Christiansborg, er der samtidig enkelte, men væsentlige, forskelle i de to planer. MobilityWatch kigger her nærmere på de vigtigste ligheder og forskelle.

Samlet ramme

For overblikkets skyld kigger vi udelukkende på rammen for nye infrastrukturprojekter. Mens regeringen lægger op til at bruge 105,8 mia. kr. på nye projekter frem mod 2035, vil Venstre bruge lidt mere, nemlig 110,1 mia. kr.

Partierne er enige om finansieringen, som skal komme fra råderummet. Derudover skal indtægter fra afgifter på Storebælts- og Øresundsbroen være med til at finansiere planerne, og dermed er der altså ikke lagt op til, at det i den nærmeste fremtid vil blive gratis at køre over eksempelvis Storebælt.

Venstre vil ”over de næste 14 år frem til 2035 finde anlægsmidler for ca. 4,3 mia. kr. mere ud over de 105,8 mia. kr., som regeringen afsætter til området.” De 4,3 mia. kr. mere dækker altså forskellen på partiernes samlede økonomiske ramme.

Enige langt hen ad vejen

Ligesom Socialdemokratiet ønsker Venstre at bygge den omdiskuterede tredje Limfjordsforbindelse hen over øen Egholm.

Ligeledes vil Venstre ligesom regeringen færdiggøre Kalundborgmotorvejens tredje etape, og der er også enighed om at udbygge den østjyske motorvej E45. Begge partier ønsker også at bygge en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus.

Desuden er Venstre og Socialdemokratiet enige om at udvide motorvejen E20 syd om Odense og samtidig udvide Hillerødmotorvejen.

Hvad med den kollektive transport?

Venstre lægger i tirsdagens udspil op til at bruge 33,4 mia. kr. på den kollektive transport i perioden frem mod 2035. Det er 6,1 mia. kr. mindre, end regeringen foreslår.

Forskellen udgøres primært af, at Venstre ønsker at droppe planerne om en udvidelse af den østjyske jernbane, heriblandt en forbindelse over Vejle Fjord, som er en del af aftalen om Togfonden. Regeringen har derimod afsat midler til færdiggørelse af de resterende projekter i Togfonden.

Begge partier er enige om at droppe de tidligere planer om den såkaldte Billundbane.

Regeringen vil droppe Billundbanen i nyt udspil

Den helt store elefant i rummet

Det, der ser ud til at blive den største armlægning i de igangværende forhandlinger, er dog den nye midtjyske motorvej, populært kaldet Hærvejsmotorvejen.

I regeringens udspil er denne motorvej skrottet, men for Venstre er Hærvejsmotorvejen en meget høj prioritet. I tirsdagens plan er der sat 11,9 mia. kr. af til at opføre motorvejen, som transportminister Benny Engelbrecht (S) i forbindelse med regeringens udspil ikke mente ville være samfundsøkonomisk rentabel.

”Venstre vil stå stejlt på, at Ny Midtjyske Motorvej indgår i den endelige aftale,” står der i udspillet fra Venstre.

Forhandlingerne om en infrastrukturaftale er i gang, og regeringen har tidligere meldt ud, at man håber på en aftale inden sommerferien.

Venstre satser på flere grønne biler i infrastrukturudspil 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede