En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
11.05.2021kl. 14.06

Nyt infrastrukturudspil fra Venstre: Her er forskelle og ligheder med regeringens plan

Både Venstre og Socialdemokratiet har nu givet et bud på en infrastrukturplan. De er enige om meget, men et par væsentlige punkter skiller partierne.
Både Jakob Ellemann-Jensen og Mette Frederiksens partier har nu fremlagt deres bud på en kommende infrastrukturplan. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
af JAKOB SKOVLUND

Blå bloks største parti, Venstre, er tirsdag kommet med deres bud på, hvordan en infrastrukturplan frem mod 2035 bør tage sig ud.

Det sker, godt en måned efter regeringen fremlagde deres infrastrukturplan for samme periode.

Mens en lang række punkter går igen i planerne fra de to største partier på Christiansborg, er der samtidig enkelte, men væsentlige, forskelle i de to planer. MobilityWatch kigger her nærmere på de vigtigste ligheder og forskelle.

Samlet ramme

For overblikkets skyld kigger vi udelukkende på rammen for nye infrastrukturprojekter. Mens regeringen lægger op til at bruge 105,8 mia. kr. på nye projekter frem mod 2035, vil Venstre bruge lidt mere, nemlig 110,1 mia. kr.

Partierne er enige om finansieringen, som skal komme fra råderummet. Derudover skal indtægter fra afgifter på Storebælts- og Øresundsbroen være med til at finansiere planerne, og dermed er der altså ikke lagt op til, at det i den nærmeste fremtid vil blive gratis at køre over eksempelvis Storebælt.

Venstre vil ”over de næste 14 år frem til 2035 finde anlægsmidler for ca. 4,3 mia. kr. mere ud over de 105,8 mia. kr., som regeringen afsætter til området.” De 4,3 mia. kr. mere dækker altså forskellen på partiernes samlede økonomiske ramme.

Enige langt hen ad vejen

Ligesom Socialdemokratiet ønsker Venstre at bygge den omdiskuterede tredje Limfjordsforbindelse hen over øen Egholm.

Ligeledes vil Venstre ligesom regeringen færdiggøre Kalundborgmotorvejens tredje etape, og der er også enighed om at udbygge den østjyske motorvej E45. Begge partier ønsker også at bygge en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus.

Desuden er Venstre og Socialdemokratiet enige om at udvide motorvejen E20 syd om Odense og samtidig udvide Hillerødmotorvejen.

Hvad med den kollektive transport?

Venstre lægger i tirsdagens udspil op til at bruge 33,4 mia. kr. på den kollektive transport i perioden frem mod 2035. Det er 6,1 mia. kr. mindre, end regeringen foreslår.

Forskellen udgøres primært af, at Venstre ønsker at droppe planerne om en udvidelse af den østjyske jernbane, heriblandt en forbindelse over Vejle Fjord, som er en del af aftalen om Togfonden. Regeringen har derimod afsat midler til færdiggørelse af de resterende projekter i Togfonden.

Begge partier er enige om at droppe de tidligere planer om den såkaldte Billundbane.

Regeringen vil droppe Billundbanen i nyt udspil

Den helt store elefant i rummet

Det, der ser ud til at blive den største armlægning i de igangværende forhandlinger, er dog den nye midtjyske motorvej, populært kaldet Hærvejsmotorvejen.

I regeringens udspil er denne motorvej skrottet, men for Venstre er Hærvejsmotorvejen en meget høj prioritet. I tirsdagens plan er der sat 11,9 mia. kr. af til at opføre motorvejen, som transportminister Benny Engelbrecht (S) i forbindelse med regeringens udspil ikke mente ville være samfundsøkonomisk rentabel.

”Venstre vil stå stejlt på, at Ny Midtjyske Motorvej indgår i den endelige aftale,” står der i udspillet fra Venstre.

Forhandlingerne om en infrastrukturaftale er i gang, og regeringen har tidligere meldt ud, at man håber på en aftale inden sommerferien.

Venstre satser på flere grønne biler i infrastrukturudspil 

Relaterede artikler:

  • Pressemøde om infrastrukturplan | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

    Regeringen vil droppe Billundbanen i nyt udspil

  • Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

    Venstre satser på flere grønne biler i infrastrukturudspil

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

Kurt Skov træder tilbage som bestyrelsesformand for milliard-koncernen Blue Water Shipping, men han slipper ikke virksomheden, forsikrer han. Som bestyrelsesmedlem vil han ”følge med i den overordnede drift”.
  • Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde"

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Persontransport

Miljøorganisation kritiserer regeringens model for flyafgift

For abonnenter

Koji Sato, den nye adm. direktør, står til venstre for afgående topchef Akio Toyoda. | Foto: AFP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Toyota udnævner ny topchef

For abonnenter

Foto: Toby Melville/Reuters/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Royal Mail mister milliardbeløb på strejker

For abonnenter

Foto: Silas Stein/AP/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Mærsk vil integrere Hamburger Süd og Sealand under samlet brand

Niels Henrik Rasmussen, adm. direktør i Donkey Republic | Foto: Pr / Donkey Republic
Persontransport

Børsnoteret delecykelselskab lægger an til at kæmpe med om større udbud

For abonnenter

Læs også

Thomas Corneliussen, adm. direktør i Frode Laursen. | Foto: Casper Dalhoff/JPA
Fragt og logistik

Frode Laursen støtter milliardpulje til ellastbiler – men peger på større problem

Fragtkoncernen Frode Laursen bakker op om nyt forslag om en milliardpulje til indkøb af ellastbiler. Der er dog behov for at tage hånd om et større problem, mener direktør Thomas Corneliussen.

For abonnenter

Niels Henrik Rasmussen, adm. direktør i Donkey Republic | Foto: Pr / Donkey Republic
Persontransport

Børsnoteret delecykelselskab lægger an til at kæmpe med om større udbud

Delecykelselskabet Donkey Republic har med nye investeringer lagt an til at kunne byde ind på større udbud i flere europæiske byer, fortæller direktør.

For abonnenter

Foto: Tidsvilde Stine/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Postnord efter kritik af opsagt aftale: Vi er fortsat landsdækkende

Postnord har opsagt aftalen med 200 butikker, som ikke længere skal udlevere pakker, men Postnord understreger, at man fortsat er landsdækkende, skriver Dagligvarehandlen. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Royal Mail mister milliardbeløb på strejker – 27. jan.
  • Miljøorganisation kritiserer regeringens model for flyafgift – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Toyota udnævner ny topchef – 27. jan.
  • Flyproducent på jagt efter mere end 13.000 nye medarbejdere – 27. jan.
  • Mærsk vil integrere Hamburger Süd og Sealand under samlet brand – 27. jan.
  • Børsnoteret delecykelselskab lægger an til at kæmpe med om større udbud – 27. jan.
  • Nye Borgerlige får igen ny transportordfører – 27. jan.
  • SAS-bestyrelsen afholdt ti ekstraordinære møder sidste år – 27. jan.
  • OK skal opsætte ladestandere for Aarhus Kommune – 27. jan.
  • DB Schenker indgår aftale om stort antal eldrevne lastbiler – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • DFDS-boss ser mulig eksplosion i efterspørgsel ved milliardpulje til grønne lastbiler – 27. jan.
  • Clever lancerer kæmpebatteri – 27. jan.
  • Borgmester vil mindske antallet af parter bag Aarhus Letbane efter it-fejl – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • People and Operations Partner

  • Senior Porteføljemanager

  • Scrum Master with a practical approach

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge