Forskere ser metro-udspil til Lynetteholmen som utilstrækkelig løsning

En metro, der kun kører til Østerport, er ikke nok til at betjene den kunstige halvø Lynetteholmen, som står til at blive anlagt i København.
Sådan lyder det fra en række forskere i Politiken, som pointerer, at halvøen fuldt udbygget bliver århundredets største, danske infrastrukturprojekt med 35.000 indbyggere og lige så mange arbejdspladser.
Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her
"En blindtarmsmetro på tre stationer og udelukkende én vej til Nordhavn – modsat en havnetunnel – er ikke en særlig attraktiv betjening af Lynetteholm. Det vil give ret lange rejsetider til mange destinationer med kollektiv trafik, og samtidig vil vejnettet hurtigt sande til," siger professor Otto Anker Nielsen, der leder transportforskningen på DTU, til Politiken.
Ifølge forskerne vil en ringmetro være en bedre løsning som vil sikre en mere tilstrækkelig kollektiv transport til og fra Lynetteholmen.
Sådan et projekt vil dog koste 19 mia. kr. mod de 5,3 mia. kr., som den lille metro vil koste i regeringens udspil.
2020 bød på massiv passagernedgang for Metroselskabet
Selskaber ser stort behov for at genoprette den kollektive trafiks omdømme efter coronakrisen
Relaterede artikler:
2020 bød på massiv passagernedgang for Metroselskabet
For abonnenter
Krav om mundbind i kollektiv trafik forlænges
For abonnenter