MobilityWatch

Forskere ser metro-udspil til Lynetteholmen som utilstrækkelig løsning

Regeringens udspil til en metro til og fra Lynetteholmen er ifølge en række forskere en utilstrækkelig løsning i forhold til antallet af kommende beboere. En enkelt firesporet vej er heller ikke nok til den nye bydel, vurderer forsker.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

En metro, der kun kører til Østerport, er ikke nok til at betjene den kunstige halvø Lynetteholmen, som står til at blive anlagt i København.

Sådan lyder det fra en række forskere i Politiken, som pointerer, at halvøen fuldt udbygget bliver århundredets største, danske infrastrukturprojekt med 35.000 indbyggere og lige så mange arbejdspladser.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

"En blindtarmsmetro på tre stationer og udelukkende én vej til Nordhavn – modsat en havnetunnel – er ikke en særlig attraktiv betjening af Lynetteholm. Det vil give ret lange rejsetider til mange destinationer med kollektiv trafik, og samtidig vil vejnettet hurtigt sande til," siger professor Otto Anker Nielsen, der leder transportforskningen på DTU, til Politiken.

Ifølge forskerne vil en ringmetro være en bedre løsning som vil sikre en mere tilstrækkelig kollektiv transport til og fra Lynetteholmen.

Sådan et projekt vil dog koste 19 mia. kr. mod de 5,3 mia. kr., som den lille metro vil koste i regeringens udspil.

2020 bød på massiv passagernedgang for Metroselskabet 

Selskaber ser stort behov for at genoprette den kollektive trafiks omdømme efter coronakrisen 

Mere fra MobilityWatch

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Den grønne omstilling af transportsektoren går nu hurtigere, end de fleste havde forestillet sig. Politikernes opgave i den kommende valgperiode er derfor at sikre fortsat ro om afgifterne, skriver direktør i Autobranchen Danmark i MobilityWatchs debatserie op til valget.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs