MobilityWatch

Kommuner er skeptiske over for regerings plan om nul-emmisionszoner

To store danske byer siger forløbigt nej til nul-emissionszoner. Det vil afskære for mange køretøjer i de to byer, mener borgmestre.

Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix

Regeringens udspil om grønne byer og udvikling i hovedstaden vækker speksis i både Aarhus og Aalborg Kommune, skriver Politiken.

Planen giver mulighed for, at de fire store kommuner – København, Aarhus, Odense og Aalborg – og Frederiksberg kan indføre skærpede krav i miljøzoner, således at dieselbiler ikke længere må køre derind uden et partikelfilter.

Samtidig giver planen mulighed for at lave nul-emissionszoner, hvor veje kun må bruges af køretøjer uden forbrændingsmotor – altså udlukkende køretøjer på el.

"Det er ikke noget, jeg ser, at vi kommer til at gøre inden for den nærmeste fremtid. I Aalborg har rigtig mange borgere en bil, som de bruger, når de skal handle og arbejde. Jeg tror, det vil rejse en meget stor folkelig protest, hvis man afskærer dem fra det," siger borgmester i Aalborg Kommune, Thomas Kastrup-Larsen.

Ifølge borgmestrene i de to jyske kommuner vil nul-emissionszoner være et for stort indgreb i de to jyske byer, da man vil afskære for mange køretøjer i områder, hvor mange kommer til og fra med bil.

Dansk Elbil Alliance: ”Tiden er kommet til at indføre nul-emmisionszoner” 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede