MobilityWatch

Vognmænd lorne ved klimakvoter til transporten: Ændr energibeskatning i stedet

Frygt for dobbelt- eller trippelbeskatninger får både brancheorganisationerne til at afvente EU's storstilede "Fit for 55"-lovpakke med en vis skepsis.

Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix

Det er ikke mange roser, som brancheorganisationen for dansk vejgodstransport ITD, har overfor den kommende EU-lovpakke ”fit for 55”, som skal sikre, at EU får mindsket sin CO2-udledning med mindst 55 pct. i 2030 sammenholdt med niveauet i 1990.

Skepsissen hos brancheorganisationen ligger i, at aftalen vil udvide kvotehandelssystemet (ETS) til også at omfatte vejtransporten. Det betyder i praksis, at energileverandørerne fremover skal købe kvoter, for den forurening, de udleder, og dermed vil priser på f.eks. diesel stige.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

Vognmandslobby fyrer nyansat direktør

Den tidligere vicedirektør i Færdselsstyrelsen nåede kun at sidde på posten som direktør i ITD i to måneder. Bestyrelsen ønsker en anden profil på posten, oplyser lobbyforeningen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs