MobilityWatch

Vognmænd lorne ved klimakvoter til transporten: Ændr energibeskatning i stedet

Frygt for dobbelt- eller trippelbeskatninger får både brancheorganisationerne til at afvente EU's storstilede "Fit for 55"-lovpakke med en vis skepsis.

Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix

Det er ikke mange roser, som brancheorganisationen for dansk vejgodstransport ITD, har overfor den kommende EU-lovpakke ”fit for 55”, som skal sikre, at EU får mindsket sin CO2-udledning med mindst 55 pct. i 2030 sammenholdt med niveauet i 1990.

Skepsissen hos brancheorganisationen ligger i, at aftalen vil udvide kvotehandelssystemet (ETS) til også at omfatte vejtransporten. Det betyder i praksis, at energileverandørerne fremover skal købe kvoter, for den forurening, de udleder, og dermed vil priser på f.eks. diesel stige.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede