En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
14.07.2021kl. 14.47

EU-udspil vil sende prisen på opvarmning og benzin i vejret

En fond skal hjælpe de EU-egne, der vil blive hårdest ramt af prisstigninger til opvarmning og brændstof.
Foto: John Thys/AFP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Benzin og diesel til køretøjer og naturgas til opvarmning af huse skal omfattes af et system for handel med CO2-kvoter, ETS, hvilket vil sende priserne i vejret.

Det er et blandt flere forslag, som EU-Kommissionen onsdag har præsenteret i en meget omfattende pakke for at nå store klimamål, og det vil ramme socialt skævt.

Det erkender EU-Kommissionen, som derfor samtidig vil lancere en fond, som skal kompensere og hjælpe områder i Europa med at omstille sig til vedvarende og mere klimavenlige former for energi.

"Det er ægte støtte til dem, som har mest brug for det. Det er ægte solidaritet," siger kommissionsformand Ursula von der Leyen på et pressemøde.

Transport og bygninger bliver del af et eget ETS-system, som oprindeligt blev skabt for knap 20 år siden. ETS-systemet dækkede fra begyndelsen kraftværker og tung industri.

Det bliver ikke en direkte "skat" til borgere. Det er udbyderne, som skal håndtere kvotehandlen, mens forbrugerne vil opleve det som en stigning i priserne.

EU-Kommissionen foreslår desuden, at man fra 2035 ikke længere kan sælge biler, som udleder CO2.

Det er ikke direkte et forbud imod forbrændingsmotorer i vejtransporten, men det skal være slut med nye benzin- og dieselbiler i 2035. Reduktionen af CO2 i biler skal være reduceret med 55 procent i 2030.

I Europa-Parlamentet har medlemmer advaret mod at gøre transport og bygninger til del af et kvotehandelssystem.

Særligt for østeuropæerne vurderes det at blive en stor udfordring, hvis man gennem et kvotesystem får en EU-pris på CO2 trods kompensation.

Politikere har råbt op og mindet om, hvordan bevægelsen "de gule veste" i perioder har lammet det franske samfund med blokader og uro fra efteråret 2018 og et par år frem.

De gule veste opstod som følge af prisstigninger på brændstof og udviklede sig siden til at omfatte utilfredshed over andre områder.

En sådan udvikling skal klimafonden forhindre. Det er planen, at en procentdel af de midler, som ETS-systemet på transport og bygninger indbringer, skal finansiere fonden.

Fonden skal sende penge til medlemslande til konkrete projekter for at sætte fart på den grønne omstilling, hvor man halter mest efter.

Det oprindelige ETS-system udvides til også at omfatte skibsfart, bekræfter EU-Kommissionen onsdag.

Desuden foreslås en klimatold, som i første omgang vil omfatte en håndfuld sektorer, og som tidligst vil koste virksomheder i tredjelande penge fra 2026.

Det er et værktøj, som store tredjelande har forsøgt at tale EU fra at indføre.

EU-formand: Vi skal vende vejtransportens CO2-udledning 

Relaterede artikler:

  • Formand for EU-kommissionen Ursula von der Leyen. | Foto: Reuters / Christian Hartmann

    EU-formand: Vi skal vende vejtransportens CO2-udledning

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

Tesla-rigmanden Elon Musk er taknemmelig for nævningetingets dom, der frifinder ham for ansvar i Tesla-tweet-sagen. | Foto: Jonathan Ernst/Reuters/Ritzau Scanpix
Persontransport

Nævningeting frifinder Elon Musk for ansvar i sag om Tesla-tweet

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Photo: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Elbilsalget udgør stadig en større del af det samlede bilsalg i EU-landene, viser tal. (Arkivfoto) | Foto: Valdemar Ren/Ritzau Scanpix
Persontransport

Salget af elbiler trodser trægt europæisk bilmarked

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jacob Krogsgaard var viceadm. direktør og kommerciel chef i Cimber Sterling, da flyselskabet gik konkurs i 2012. (Arkivfoto.) | Foto: Torben Stroyer
Nyheder

Tidligere Cimber Sterling-direktør om konkurs: "Vi kæmpede i døgndrift"

Læs også

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

Den danskstiftede bookingplatform til privatfly Goollie har efter et halvt år endnu ikke haft nogen kunder. Flere initiativer i løbet af 2023 skal dog give selskabet luft under vingerne, fortæller direktør.

For abonnenter

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Photo: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

SAS opfordrer nu tidligere ansatte hos det konkursbegærede norske flyselskab Flyr at søge job hos dem i forbindelse med en større ansættelsesrunde.

For abonnenter

Michael Ebbe, finansdirektør hos DSV | Foto: Dsv / Pr
Fragt og logistik

Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

DSV’s finansdirektør vil ikke kommentere, om den danske speditør er villig til at betale den pris, som DB Schenker rygtes at have. Men han understreger, at DSV har rigeligt med finansielle muskler til store opkøb.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Salget af elbiler trodser trægt europæisk bilmarked – 11.39
  • Tidligere Cimber Sterling-direktør om konkurs: "Vi kæmpede i døgndrift" – 11.30
  • Nævningeting frifinder Elon Musk for ansvar i sag om Tesla-tweet – 08.58
  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge