MobilityWatch

Klimarådet tror EU-plan kan sikre danske virksomheder

Det er positivt for Danmark, at Kommissionen vil stille større krav til dets medlemslande. Det mener Klimarådes formand, Peter Møllgaard.

Foto: Jens Dresling

Chancen for, at danske arbejdspladser går tabt til udlandet på grund af klimakrav, kan blive noget mindre, hvis EU-udspillet Fit for 55 bliver vedtaget i stil med det, Kommissionen lægger op til onsdag.

Det vurderer Klimarådets formand, Peter Møllgaard, over for Børsen:

"Det betyder, at andre lande også får strammere reduktionskrav, og kvoteprisen stiger. Det vil hjælpe Danmark til at nå vores nationale mål og mindske risikoen for CO2-lækage," siger han til avisen.

Det omfattende udspil har - som titlen indikerer – først og fremmest til formål at hjælpe EU’s medlemslande i mål med at begrænse CO2-udledingen med 55 pct. inden 2030.

Det skal forhandles færdig af medlemsstaterne, men indeholder foreløbig et forslag om at udfase benzin- og dieselbiler inden 2035 samt et oplæg til en opstramning af EU’s kvotehandelssystem, ETS, hvori både biler, skibe og boliger skal inkluderes. Desuden søger Kommissionen at indføre klimatold på udvalgte varegrupper, som importeres til EU.

I faktaboksen nedenfor kan du læse mere om udspillets konkrete hovedtræk.

 

Mærsk-topchef roser EU's offensiv mod sort shipping: "Vi har brug for at gøre fremskridt nu" 

Vognmandslobby efter lancering af EU's grønne plan: Ambitionerne er urealistiske

Biler, skibe og boliger skal med i EU's kvotesystem 

Mere fra MobilityWatch

Chef i DSB Ejendomsudvikling stopper pludseligt i sit "drømmejob"

Et pludseligt brud med DSB Ejendomsudvikling betyder, at Christian Melgaard må vinke farvel til sit "drømmejob." Trods ærgrelse over at skulle forlade det historiske udviklingsprojekt Jernbanebyen tager han situationen "ret afslappet" og afviser samtidig over for EjendomsWatch, at han skulle være vanskelig at arbejde sammen med.

Læs også

Relaterede