Det danske fortrængningskrav til brændstofleverandører, der blev vedtaget i 2020 som erstatning for det nuværende iblandingskrav for alternative drivmidler, bør hæves markant.
Det skriver finske Neste, der er verdens største producent af biobrændstof, i et debatindlæg i Altinget.
Debatindlægget er forfattet af Neste's koncerndirektør for Renewable Road Transportation, Carl Nyberg, og hans vicedirektør, Andreas Teir. De peger på, at det danske fortrængningskrav, der stiller krav til, hvor meget brændstofleverandører skal reducere CO2-udledningen i diesel og benzin med, er lavere end de andre nordiske lande, hvor eksempelvis Sveriges fortrængningskrav ifølge indlægget forventes at stige til 66 pct. for diesel i 2030.
"Danmarks fortrængningskrav, der stiger fra 3,4 procent til 7 procent i 2030, kan altså med fordel øges markant og dermed bidrage til at reducere CO2-udledningen i transportsektoren yderligere," skriver Neste-direktørerne.
Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her
Vejtransport udleder suverænt flest drivhusgasser i europæisk transportsektor
V-ordfører: Biodiesel fra raps skal løfte grøn omstilling i den tunge trafik