MobilityWatch

Lavere hastighedsgrænse skiller sig ud i regeringens virkemidler til grønnere transport

Regeringens køreplan for klimaindsatser i de kommende år indeholder også bud på tekniske potentialer for transportsektoren og mulige virkemidler til at sænke CO2-udledningen. Lavere hastighedsgrænse på motorvejen er særligt dyr.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Onsdag præsenterede regeringen 24 overordnede indsatser, der skal hjælpe med at opfylde reduktionsmålet på 70 pct. Sammen med indsatserne fremlagde regeringen også forskellige beregninger og analyser for vejen til at indfri målet, og flere af elementerne er møntet på transportsektoren.

"Transportsektoren står i dag for 29 pct. af Danmarks CO2 -udledninger. I 2030 forventes andelen at være steget til ca. 33 pct. Dermed spiller omstillingen af transportsektoren en afgørende rolle i forbindelse med Danmarks klimamål for 2030," lyder det i regeringens udgivelse.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

DSB's milliarddyre eltog bliver forsinkede

De 100 eltogssæt, som DSB har bestilt fra franske Alstom, og som er den største ordre i selskabets historie, bliver forsinkede op mod et halvt år. Flere faktorer ligger bag, lyder det.

Muligt strejkekaos lurer i USA's travle havne

Forhandlingerne er indledt mellem containerrederier og havnearbejderne, men Mærsk-chef vurderer, at der ikke når at komme en ny aftale i hus, inden den nuværende udløber. Det giver frygt for strejkekaos.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs