Partier bakker op om fartgrænse på 30 km/t: DI er begyndt at forberede sig

En fælleseuropæisk fartgrænse på 30 km/t i byzoner, som EU-Parlamentet har foreslået, bliver bl.a. kaldt "fagligt velbegrundet" af flere danske politikere og brancheorganisationer. Men der er også kritik og tvivl om, hvorvidt det vil øge trafiksikkerheden. Ifølge DI er der ét særligt hensyn, der bør tages til den tunge transport.
Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
AF ANJA HAUGE OG MADS ODDERSHEDE

EU-Parlamentet lægger i et nyt forslag op til, at fartgrænserne skal sænkes til 30 km/t i det, der kaldes "beboelsesområder, samt i områder med mange cyklister og fodgængere".

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også