MobilityWatch

EU-politiker med klar opfordring til vognmænd: Vent et par år med at købe nye lastbiler

Marianne Vind, medlem af EU-Parlamentet for Socialdemokratiet, kom med en klar besked til danske vognmænd under debat om den grønne omstilling af vejtransport; Hvis man står over for at købe ny lastbil, bør man vente et par år.

Marianne VindSocialdemokratisk medlem af EU-Parlamentet. | Foto: PR/HK

Det er el, der er vejen frem for den tunge vejtransport, men hvis man som vognmand står over for at skulle investere i nye lastbiler, bør man vente et par år.

Sådan lød det fra Marianne Vind, medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet og stedfortræder i EU's transportudvalg, på en konference om grøn transport i Europa arrangeret af Europabevægelsen fredag formiddag i København.

Samtidig lød det også skråsikkert, at brint heller ikke bliver en del af løsningen for vejgodstransporten.

"En af de ting, som stadig fylder meget i Danmark, er en tro på, at brint bliver brændstoffet for lastbiler i fremtiden, og det gør det simpelthen ikke. Det bliver el, som lastbilerne kommer til at køre på," lød det fra Marianne Vind, der var med på Teams i debatten med Karen Melchior (RV) og Jeppe Juul, seniorrådgiver for klima og transport i Rådet for Grøn Omstilling.

Hun underbyggende blandt andet sin påstand med, at Femernforbindelsen allerede er klargjort til elektrificeret vejgodstransport, hvad enten det bliver med køreledninger eller induktioner i vejbanen.

Vent et par år

Debatten fulgte i kølvandet på rapporten fra Klimarådet, som udkom i sidste uge. Her blev elbaserede teknologier fremhævet som det, den tunge vejtransport bør satse på, men rådet udelukkede imidlertid ikke, at brint kan være en løsning på særligt de lange strækninger, hvor batteriteknologien i stort omfang stadig kommer til kort.

Læs også: Klimarådet ser el som mest oplagte drivmiddel for den tunge vejtransport

I rapporten blev det dog også påpeget, at brint er langt mindre energieffektivt end batterier:

"Brint tilbyder stort set samme fleksibilitet som diesel og er en anden mulig løsning på batteriernes rækkeviddeudfordring. Men brint tegner lige nu til at blive noget dyrere end batterier og elveje, hvilket primært skyldes, at energieffektiviteten fortsat vil være op mod tre gange så dårlig."

Netop energieffektiviteten var også en af de ting, som Marianne Vind fremhævede som argument for, hvorfor el bliver det vindende drivmiddel for lastbilerne. Hun mener imidlertid ikke, at batteriteknologien er veludviklet nok endnu til, at vognmændene bør investere i eldrevne lastbiler.

"Hvis jeg skulle give et råd til vognmænd, der står og overvejer, hvornår de skal købe en ny lastbil, så ville jeg rådgive dem til lige at vente et par år," sagde hun og henviste til, at der er opsat mål om klare forbedringer af ladeinfrastrukturen på de europæiske motorveje:

"Allerede i 2025 – senest – skal der være ladestandere pr. 60 kilometer på hele det store motorvejsnet på kryds og tværs af Europa, og allerede om få år kommer der lastbiler, som kan køre over 500 kilometer på en opladning," lød det fra Europa-parlamentariken.

Skal ikke straffe de første

I Klimarådets rapport bliver såkaldte overgangsteknologier som eksempelvis biogas, e-metan og e-diesel vurderet som uegnet som noget, der bør satses på for vejgodstransporten.

Karen Melchior, medlem af EU-Parlamentet for Radikale Venstre, påpegede dog under debatten, at hun ikke mente, at de mere kortsigtede teknologier skal hældes ned ad brættet.

Tværtimod så hun det som en vigtig del af den grønne omstilling af branchen, at overgangsteknologierne var med til at erstatte de fossible brændstoffer.

"Jeg tror, det er enormt vigtigt, at vi sørger for at få løftet hele branchen på en måde, så ikke straffer dem, som var først ude af garagen med at investere i de grønne løsninger. Selvom noget af teknologien er blevet overhalet, så bliver vi nødt til at sige, at det ikke kun er det nyeste teknologi, som er godt nok, men at vi får fjernet den sorteste teknologi og så får holdt hånden under dem, som har været hurtigt ude at investere," lød det.

Engelbrecht er ikke i tvivl: El bliver den nye normal i den tunge vejtransport

Brintbranchen: Klimaråd vægter energieffektivitet for højt  

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede