MobilityWatch

Udvidelsen af Københavns Lufthavn splitter vandene i lokalpolitik

SF's Rasmus Steenberger og LA's Ole Birk Olesen er uenige om, hvilken betydning den øgede luftfart vil få for København og byens beboere. Det fremgår af to debatindlæg i Berlingske.

LA's spidskandidat til Københavns Kommune, Ole Birk Olesen, mener modsat SF, at de positive effekter ved en større lufthavn klart overstiger de negative. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Planerne om udvidelsen af Københavns Lufthavn, der skal gøre den til en europæisk megalufthavn med 50-60 mio. årlige passagerer og en fragthub for pakkepost, er noget der deler vandene mellem lokalpolitikerne i København.

Ifølge et debatindlæg i Berlingske, der er skrevet af Rasmus Steenberger, kandidat for SF til kommunalvalget i København, er udvidelsen absolut ikke gratis for borgerne på Amager.

Han påpeger at ca. 4600 danskere årligt dør af luftforurening, og derfor vil han kæmpe for en begrænsning af luftfarten til Hovedstaden.

”Derfor bør Folketinget sætte en øvre grænse for antallet af flyvninger. Et forsigtigt sted at lægge grænsen, kunne være gennemsnittet for 2015-2021, dvs. et niveau mellem ”pre-corona” og ”post-corona.” Eller vil vi betale prisen for fortsat udvidelse med vores familiers sundhed, og vil vi opgive at løse klimakrisen så hurtigt, som vi kan?” lyder det fra Rasmus Steenberger.

LA: Luftfarten har vigtig for København

I et andet debatindlæg lyder det modsat fra Ole Birk Olesen, som er spidskandidat til kommunalvalget i Københavns Kommune for Liberal Alliance, at flytrafikken giver meget begrænsede negative effekter for borgerne inde i København, mens de positive effekter ved flytrafikken til Hovedstaden til gengæld er meget mærkbare.

Samtidig pointerer han også, at beslutninger om Københavns Lufthavn ikke er noget, der kan træffes kommunalt.

”Derfor er det ikke ved kommunalvalget i København, at vi nedbringer udledningen af CO2 fra flytrafikken. Det er simpelthen ikke muligt at påvirke det problem ved at stemme på en bestemt politiker i København 16. november. Men nogle kandidater og partier vil desværre gerne bilde os det ind,” lyder det fra Ole Birk Olesen.

"Flyfragt er efterhånden så dyrt, at det ikke er forsvarligt at flytte gods væk fra søen" 

Mere fra MobilityWatch

Yngre piloter går nu i åben krig med SAS-piloterne og Dansk Metal

Flyvebranchens Personaleunion, FPU, der især organiserer de yngre piloter, går midt i SAS-konflikten og pilotstrejken i struben på deres egne pilotkolleger og Dansk Metal. Dansk Metal kannibaliserer og ønsker blot de yngre piloters arbejdspladser lukket, siger FPU-formanden.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs