MobilityWatch

Transportorganisationer: Ændret kontrolindsats må ikke føre til bøderegn

Når det fremover efter alt at dømme bliver Færdselsstyrelsen frem for arbejdsmarkedets parter, der skal kontrollere arbejdstidsdirektivet for mobile lønmodtagere, må det ikke føre til en bøderegn. Det mener DI Transport og ATL, der sammen har afleveret en række anbefalinger i forbindelse med lovbehandlingen.

Foto: René Schütze

Et nyt lovforslag fra regeringen lægger op til, at politiet skal kontrollere, om pausereglerne i det, der betegnes som det mobile arbejdstidsdirektiv, bliver overholdt.

Indtil nu er direktivet, der har været gældende siden 2005 og indeholder krav om eksempelvis maksimal ugentlig arbejdstid og natarbejde, blevet håndhævet af arbejdsmarkedets parter. Men i forbindelse med implementeringen af EU's vejpakke er det et krav, at kontrollen overgår til myndighederne.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

DSB's milliarddyre eltog bliver forsinkede

De 100 eltogssæt, som DSB har bestilt fra franske Alstom, og som er den største ordre i selskabets historie, bliver forsinkede op mod et halvt år. Flere faktorer ligger bag, lyder det.

Muligt strejkekaos lurer i USA's travle havne

Forhandlingerne er indledt mellem containerrederier og havnearbejderne, men Mærsk-chef vurderer, at der ikke når at komme en ny aftale i hus, inden den nuværende udløber. Det giver frygt for strejkekaos.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs