Danske Rederier: Gå efter maksimal havvind-udbygning

Regeringen bør satse på 4 GW havvind i 2030, hvis det står til brancheorganisationen Danske Rederier.
Foto: PR / Danske Rederier
Foto: PR / Danske Rederier

Der skal bruges grønne brændstoffer til skibsfarten, hvis branchen skal kunne gennemgå den ønskede omstilling.

Derfor er budskabet klart fra Danske Rederier, når det kommer til regeringens reformudspil ”Danmark kan mere II”, som blev præsenteret tirsdag morgen: Regeringen bør gå efter at etablere 4 GW havvind i 2030 – altså ramme loftet i det fremlagte ambitionsspænd, som går ned til 1 GW.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra organisationen.

”Når den endelige aftale skal forhandles på plads, mener vi, at man bør gå efter at udbygge med de maksimale 4 GW havvind. Der bliver rift om den grønne energi, og skibsfarten alene kan aftage store mængder, så opfordringen herfra lyder klart: sæt barren så højt som muligt,” siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.

Han henviser desuden til, at Danske Rederier i 2020 sammen med Dansk Energi og Wind Denmark (som siden er gået sammen under navnet Green Power Denmark) fik påvist i en undersøgelse, at 1 GW havvind skaber 14.600 årsværk over møllernes levetid.

Sluttelig bemærker han, at regeringens plan bør føre til ”en grøn motorvej gennem de regulatoriske barrierer, der i dag sænker farten på udbygningen af havvind”.

Godt 200 danske fartøjer fordelt over 40 danske rederier er i dag beskæftiget med havvind.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie EnergiWatch)

Investeringer i grøn energi kan betyde udskudte vejprojekter

Energisektor vil tredoble produktion af grøn strøm i Danmark

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også