MobilityWatch

Transportminister får næse for håndtering af Lynetteholmsag

Miljøminister og transportminister får næser, fordi brev med kritik af projekt ikke blev delt med Folketinget.

Transportminister Trine Bramsen (S) | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Miljøminister Lea Wermelin (S) har torsdag - to dage efter sin 37-års fødselsdag - fået en forsinket fødselsdagsgave i form af en politisk næse. Den figurerede dog næppe på ministerens ønskeseddel.

Der er også en næse til transportminister Trine Bramsen (S) på samme tid for den samme sag.

Det står fast efter et samråd om den kunstige halvø Lynetteholm i København i Transportudvalget. Begge ministre har fået en næse for deres håndtering af sagen, hvor et brev ikke blev delt med Folketinget.

Det er SF, De Radikale, Frie Grønne og partierne i blå blok minus Liberal Alliance, der står bag kritikken. Rent formelt får det ikke nogen konsekvenser for ministrene.

”Der er et flertal i udvalget, som ønsker at udtrykke misbilligelse til, hvordan regeringen har håndteret denne sag,” siger miljøordfører Jacob Jensen (V) efter torsdagens samråd.

”Vi mener ikke, man har givet udvalget fyldestgørende oplysninger.”

En næse er en betegnelse for kritik af en politikers handlinger. En politiker kan eksempelvis få en næse for at begå fejl i sagsbehandlinger eller for at tage beslutninger mod bedre vidende.

I den konkrete sag får ministrene blandt andet deres næser, fordi Folketinget er blevet vildledt.

Der er rejst kritik af, at et kritisk brev fra den svenske regering ikke blev oversendt til Folketinget i forbindelse med forhandlingerne om Lynetteholm.

Begge ministre har kaldt det for ”en fejl” og ”beklaget” forløbet om brevet. Men det forhindrede dem ikke i et få næserne.

I brevet kritiserede den svenske miljøminister i skarpe vendinger den planlagte dumpning af millioner tons slam ud for Køge Bugt. Der blev advaret mod miljøkonsekvenserne ved anlæggelsen af Lynetteholm.

Wermelin får især kritik for sit ”manglende politiske engagement” i sagen.

”En ting er at være embedsmand, og noget andet er at være politiker, og der opfatter jeg altså en miljøminister som politiker,” siger Jacob Jensen om Wermelins rolle.

”Hun er den øverste ansvarlige for det politiske miljø på miljøområdet, så må man altså også involvere sig i det og sige hov, der er noget, der ikke er i orden, det må vi lige bringe videre til Folketinget.”

Bramsen blev først transportminister i år og er altså uden skyld i, at brevet strandede i ministeriet. Det skete, da Benny Engelbrecht (S) var transportminister.

Hun modtager næsen, da hun i dag er den ansvarlige minister.

”Jeg må sige, at jeg ved ikke, hvad bevæggrundene for ikke at oversende brevet er. Jeg er oplyst om, at det ikke var en bevidst beslutning,” har Bramsen udtalt i et tidligere samråd om sagen.

Kritikken omkring brevet er kun en del af den kritik, der løbende har været af projektet.

Blandt andet har der været skarp kritik af, at projektets miljøvurdering blandt andet er baseret på en 40 år gammel artikel fra USA. En artikel, som var offentligt tilgængelig.

Radikale Venstre vil have minister ind i sag om klapning ved Aarhus Havn

Mere fra MobilityWatch

SDK Frejas moderselskab får ny mand i bestyrelsen

Den fynske oliemilliardær Torben Østergaard-Nielsen har hentet økonomen Jeppe Christiansen, der er topchef i Maj Invest, formand i Topsoe og næstformand i Novo Nordisk, ind i bestyrelsen for familiekoncernen USTC, som blandt ejer logistikselskabet SDK Freja. Samtidig sker der andre ændringer i bestyrelsen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs