Sydbank-analytiker: SAS-piloters ja afværger mulig katastrofe

Den nye overenskomst giver SAS arbejdsro omkring piloterne, men passagerne kommer ikke tilbage af sig selv, vurderer analytiker. Han ser i stedet et stort arbejde forude for SAS, der skal genopbygge tilliden til sine kunderne.
Foto: Jens Dresling / Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling / Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Det er mildest talt rigtig godt nyt for luftfartsselskabet SAS, at piloterne har sagt rungende ja til en ny overenskomst.

Det vurderer Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank.

”Alternativet havde været på nippet til en katastrofe,” siger han og tilføjer:

”Det her har været et umådeligt dyrt ja at få for SAS. Det har formentligt kostet 1,5 mia. kr., og derudover står man nu med en kundegruppe, som man skal begynde at genopbygge tilliden hos.”

Det var efter måneders besværlige og langvarige forhandlinger, at SAS og de strejkende piloter i SAS Pilot Group endelig nåede til enighed om en overenskomst den 19. juli.

Det var med til at afslutte to ugers strejke. Som følge af strejken blev 3.700 flyafgange aflyst. Det berørte i alt 380.000 passagerer.

Med den nye overenskomst har piloterne sagt ja til at gå omkring 25 pct. ned i løn og op i arbejdstid.

Men på trods af det er SAS fortsat i store økonomiske problemer og arbejder på at få gennemført en redningsplan, der hedder SAS Forward. Planen skal give årlige besparelser i milliardklassen. En del af redningsplanen er den nye overenskomstaftale med piloterne.

”Man skal stadig huske, at overenskomsten stadig kun er én puslespilsbrik ud af mange, som skal lægges,” siger Jacob Pedersen.

1,3 millioner passagerer fløj med luftfartsselskabet SAS i juli. Det er 32 pct. færre end måneden før.

”Det vigtigste for SAS er lige nu, at den her nye overenskomst med piloterne gælder 5,5 år. Det betyder, at der er arbejdsro et godt stykke tid, hvad piloterne angår,” siger han og fortsætter:

”Men det betyder jo ikke, at passagererne bare kommer igen, og der ligger et stort arbejde for SAS med at genopbygge tilliden.”

En del af baggrunden for konflikten mellem SAS og piloterne var, at SAS under corona-pandemien måtte opsige omkring halvdelen af piloterne.

Med den nye overenskomst vil alle 450 opsagte piloter blive tilbudt en genansættelse i fremtiden. Samtidig kommer SAS’ piloter til at gå 25 pct. ned i løn. Grænsen for arbejdsbyrden hæves fra 47 timer til 60 timer om ugen.

Derudover skal piloterne flyve mere om sommeren og mindre om vinteren.

Næsten fuld opbakning: SAS-piloter siger ja til ny overenskomst

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også