Kommuner vil have færre benzinbiler - men tøver med forbud

København vil arbejde for, at benzin- og dieselbiler skal være væk i 2030. Kommuner ser på andre løsninger.
I Vejle skal der arbejdes hen imod færre biler i stedet for at forbyde fossile køretøjer. | Foto: Kenneth Lysbjerg Koustrup/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
I Vejle skal der arbejdes hen imod færre biler i stedet for at forbyde fossile køretøjer. | Foto: Kenneth Lysbjerg Koustrup/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Af Ritzau

Flere kommuner er ikke klar til at følge København, som vil arbejde for at gøre kommunen fri for fossile køretøjer såsom benzin- og dieselbiler i 2030 og i stedet gøre plads til for eksempel elbiler.

Vejles borgmester, Jens Ejner Christensen (V), siger, at kommunen generelt arbejder med, at der skal komme færre biler.

”Vi kommer til at arbejde mere med en generel reduktion af biler, frem for at bestemme hvilke biler der må køre i byen,” siger han til Ritzau.

Heller ikke i hovedstadens nabokommune Frederiksberg er borgmester Michael Vindfeldt (S) klar til at gå lige så langt som København på nuværende tidspunkt.

”Det er den vej, det går, men om det bliver 2030 eller 2035, eller hvad det bliver, det ved jeg ikke,” siger han til TV 2 Kosmopol.

”Vi skal have respekt for, at der er nogle mennesker, der har brug for en bil - også en benzin- eller dieselbil. Vi kan jo ikke bare sige, at de skal smutte ud af Frederiksberg fra den ene dag til den anden.”

Det var en enig borgerrepræsentation i København, som torsdag aften blev enige om, at hovedstaden skal være fri for fossile køretøjer.

Men politikerne har endnu ikke en plan for, hvordan det kommer til at se ud.

Der skal først laves undersøgelser af, hvordan man for eksempel får nok ladestandere op på syv år, hvordan samarbejdet skal være med Frederiksberg, og om der er en social balance i den måde, det skal foregå.

Jens Ejner Christensen siger, at det er en løsning, der passer bedre til en stor by som København, fordi flere mennesker er afhængige af deres bil i Vejle.

”Vi har større afstande, og der er længere mellem byerne.”

”Det er en spændende idé. Men de har også nogle andre forudsætninger i forhold til kollektiv transport (i København, red.),” siger han.

Der mangler dog også den nødvendige lovgivning fra Folketinget, hvilket borgerrepræsentationen vil presse på for at få.

Et politisk flertal blev i 2021 enige om, at det skulle være muligt for kommuner at indføre ”nul-emissionszoner”, hvor der som udgangspunkt kun må køre biler uden forbrændingsmotorer. Men aftalen er ikke blevet til lov endnu.

Det betyder også, at det fortsat er usikkert, om det kan lade sig gøre at få benzin- og dieselbiler helt ud af København, eller om det vil ske i nogle dele af byen.

Esbjergs borgmester, Jesper Frost Rasmussen (V), siger, at det er en god idé at arbejde for udfasning af fossile køretøjer. Men det skal ske på nationalt plan.

”I Esbjerg Kommune vil vi ikke gå enegang på dette område, da det jo i givet fald vil være et forbud, der vil være umuligt at håndhæve i praksis.”

”Vi kan eller vil jo ikke stoppe fossile biler ved kommunegrænsen, så når Københavns Kommune vil arbejde for det, er det jo nok mere symbolpolitik, end det reelt er praktisk muligt politisk,” skriver han i en sms.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også