V-ordfører i forsvar for ekspertudvalg til kollektiv trafik: "Det er meget kækt at kalde det en syltekrukke"

At regeringen ikke har andre tiltag på vej til at hjælpe den nødlidende kollektive trafik fik kritik fra flere sider under debat på årets folkemøde. Venstre-ordfører stod standhaftigt imod kritikken.
Fra venstre mod højre: Sofie Lippert (SF), William Heide (DGS), Kirsten Jensen, Movia, Anja Philip, Forbrugerrådet Tænk, Peter Juel Jensen (V). | Foto: Foto: Mads Oddershede
Fra venstre mod højre: Sofie Lippert (SF), William Heide (DGS), Kirsten Jensen, Movia, Anja Philip, Forbrugerrådet Tænk, Peter Juel Jensen (V). | Foto: Foto: Mads Oddershede

FOLKEMØDET 2023 - Debatten om, hvordan man får vendt udviklingen og får flere unge til at bruge den kollektive trafik var både livlig og animeret i Operate-teltet på dette års Folkemøde.

Her var repræsentanter fra både Movia, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), Forbrugerrådet Tænk, oppositionen og regeringen til stede. Det var dog særligt én panelist, der skulle stå på mål for kritik fra resten.

Det var Venstres transport- og uddannelsesordfører, Peter Juel Jensen, som i den timelange debat fik både direkte og indirekte kritik for, at regeringen ikke har udstukket en økonomisk livline til den nødlidende kollektive trafik.

Den offentlige transport har nemlig endnu ikke formået at få passagertallet tilbage til niveauet inden coronakrisen, mens flere besparelser har ramt den offentlige transport rundt om i landet. Senest i Holstebro, hvor byrådet har besluttet at sløjfe bybusserne til næste år.

”Upålidelig og dyr”

I indledningen af debatten understregede Anja Philip, formand for forbrugerrådet Tænk, hvor Passagerpulsen, der arbejder for bedre rammer for den kollektive transport, hører under, hvorfor der netop var fokus på de unge.

”Det er rigtig vigtigt, vi får de unge til at bruge den kollektive transport, fordi det er fremtidens brugere,” sagde hun.

Og fra repræsentanten for de unge, William Heide, tiltrædende politisk næstformand i DGS, var der klar tale om, hvad der var problemet for den kollektive trafik.

”Den offentlige transport er fucking upålidelig og dyr,” sagde han.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Han henviste bl.a. til prisstigninger på ungdomskortet. Et produkt, som ifølge ham heller ikke er en optimal størrelse i sin nuværende udformning. Og det har hurtigt konsekvenser for de unges valg af køretøj, understregede han.

”Hvis det ikke er nemt, så tager vi en anden udvej. Punktum.”

Netop tilgængeligheden og pålideligheden er også vigtige parametre, som i dag afholder unge fra i højere grad at køre med busser, metro og tog, lød det blandt flere paneldeltagere.

Sofie Lippert, transport- og uddannelsesordfører for SF, fremhævede, at der mange steder i landet ikke er tilstrækkelig med offentlig transport til at servicere de transportbehov, de unge har.

”Vi får det til at lyde som om, at de unge tager et meget aktivt fravalg af bussen. Men hvis bussen ikke går hjem fra fredagsbaren, kan man jo heller ikke tage bussen hen til fredagsbaren. Det handler meget om, at man ikke kan tage bussen, hvis ikke den er der,” sagde hun.

Meget kækt

For at komme med løsninger på problemerne for den kollektive trafik har SVM-regeringen nedsat et ekspertudvalg. Det skal til næste år komme med en række løsningsforslag til, hvordan man får passagerne tilbage, og hvordan den kollektive transport kan blive løftet.

Ekspertudvalget skal ”kaste alt op i luften”, som Venstres Peter Juel Jensen understregede. Det eneste konkrete, man endnu ved om det, som udvalget kommer frem til, er imidlertid, at det ikke må koste penge. Altså kommer der ikke yderligere finansiering til den kollektive trafik, har det tidligere lydt fra regeringen.

Flere panelister påpegede ellers behov for yderligere finansiering.

Moderatoren af debatten gav derfor også Peter Juel Jensen en udfordring, da hun spurgte ham, hvilke løsninger han så på problemet med de svindende passagerer. Nemlig at han ikke skulle nævne ekspertudvalget, som hun fik betegnet som en ”syltekrukke”, som et løsningsforslag.

Det gjorde ordføreren nu alligevel og understregede, at der er behov for at tænke bredt.

”Vi skal jo ikke udelukke noget,” sagde han og gik op imod ordstyrerens betegnelse af ekspertudvalget.

”Jeg synes, det er meget kækt at kalde det en syltekrukke.”

Anja Philip gav dog hurtigt igen. For der findes allerede et ekspertudvalg, mener hun.

”Du har et ekspertudvalg i forbrugerrådet Tænk og Passagerpulsen. Så det er sådan set bare at række ud. Så vi glæder os til at møde dig i næste uge, og så skal vi nok komme med alle anbefalinger og løsninger,” sagde hun henvendt til Venstre-ordføreren.

Han svarede dog hurtigt tilbage:

”Men havde det virket, havde vi ikke stået her,” sagde Peter Juel Jensen.

Frygten for den tomme bus

Sofie Lippert fra SF så, på linje med forbrugerrådet Tænk, heller ikke noget behov for nødvendigvis at vente på de forslag, som ekspertudvalget kommer frem med.

”Jeg synes, det er rigtig fint at nedsætte en ekspertgruppe, men det her problem er ikke så svært at forstå,” sagde hun med henvisning til behovet for flere penge til den kollektive transport.

Flere steder i landet er busruter med lav passagerbelægning som nævnt blevet nedlagt, når kommunerne har skullet finde penge i deres pressede budgetter.

Men man skal ikke nødvendigvis se halvtomme busser som noget, der partout skal nedlægges, men som noget, der er med til at understøtte sammenhængskraften i de tyndt befolkede dele af landet, lød det fra Sofie Lippert.

”Frygten for den tomme bus er blevet en farlig, farlig ting, vi taler om – hvor man mener, det er bedre at lukke afgange i stedet for, at der kører tomme busser rundt,” sagde hun.

En invitation

Kritikken fra panelet mundede dog ud i, at Peter Juel Jensen kom med en lille håndsrækning til SF’eren.

”Ressourcer spiller også ind,” sagde han og kom med en invitation til sin Christiansborg-kollega. 

”Skulle vi så ikke sige, at vi laver en høring i Folketingets transportudvalg, hvor vi inviterer de unge mennesker og interessenter, og så får vi det her belyst hele vejen rundt – også fordi ekspertudvalget så har noget at tage fat i.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også