DI er klar til at gøre transporten dyrere – men efterspørger gulerødder frem for pisk

Lobbyorganisationen er klar med 24 konkrete anbefalinger, der skal skaffe yderligere CO2-reduktioner fra transportsektoren. Men transport vil blive dyrere fremover, fastslår DI Transport-direktør.
”Nu har politikerne svunget pisken med kilometerafgift og alt muligt andet, og det kommer man ikke i mål med. Man er nødt til at finde nogle gulerødder frem. Hvis man kun svinger pisken, kommer transporten til at reducere sin CO2-udledning alt for langsomt,” siger Karsten Lauritzen, direktør i DI Transport. | Foto: Miriam Dalsgaard
”Nu har politikerne svunget pisken med kilometerafgift og alt muligt andet, og det kommer man ikke i mål med. Man er nødt til at finde nogle gulerødder frem. Hvis man kun svinger pisken, kommer transporten til at reducere sin CO2-udledning alt for langsomt,” siger Karsten Lauritzen, direktør i DI Transport. | Foto: Miriam Dalsgaard

DI Transport har netop udgivet et katalog med 24 anbefalinger til politikerne på Christiansborg, der vil kunne gøre transport mere grøn.

Det skal ske på vejen mod klimaneutralitet i 2045, hvor transportsektoren lige nu ser ud til at stå for en voksende procentdel af de danske udledninger. Derfor må både transportvirksomheder og -kunder indstille sig på, at transport vil blive dyrere.

Sådan lyder det fra Karsten Lauritzen, direktør for DI Transport, som i samarbejde med sit grønne advisory board har udarbejdet anbefalingerne.

Dog skal den grønne transport være mindre dyr, end det er tilfældet i dag.

”Hidtil har den politiske strategi været at skubbe regningen for CO2-reduktioner i transporten over på forbrugerne og kunderne,” siger Karsten Lauritzen til MobilityWatch.

”Vi peger så på, at man også kan gå en anden vej, hvor staten investerer i at fremme det grønne - f.eks. ved afgiftsfritagelse. De grønne drivmidler vil stadig være dyrere end de sorte, men forskellen vil være mindre.”

Find gulerødderne frem

Den række af anbefalinger, som transportlobbyen nu lægger frem, beror i overvejende grad på incitamentsordninger af forskellig grad, der skal skubbe på den grønne omstilling af sektoren.

Formålet er at sikre flere reduktioner årligt end det, der sker, hvis der ikke bliver foretaget mere rent politisk.

Ifølge beregningerne vil anbefalingerne reducere transportsektorens samlede CO2-udledning i perioden 2023-2045 til 136 mio. ton CO2 mod 178 mio. ton, som sektorens udslip er fremskrevet til.

DI Transports anbefalinger indebærer bl.a. en støttepulje til indkøb af grønne lastbiler, fastfrysning af registreringsafgiften på elbiler, krav om grønne transportindkøb i det offentlige samt afgiftsfritagelse på grønne brændstoffer og andet.

Netop støttepuljer og ordninger, der gør grønne løsninger mere attraktive, selvom de fortsat kan være dyrere end sorte alternativer, er vigtigt for at skubbe yderligere på sektorens omstilling, mener Karsten Lauritzen.

”Nu har politikerne svunget pisken med kilometerafgift og alt muligt andet, og det kommer man ikke i mål med. Man er nødt til at finde nogle gulerødder frem. Hvis man kun svinger pisken, kommer transporten til at reducere sin CO2-udledning alt for langsomt,” siger han.

Beregningerne bag de 24 anbefalinger viser, at alle tiltagene til sammen vil koste den danske stat 28,7 mia. kr. i perioden 2024-2030.

På spørgsmålet om, hvorvidt man får mest grøn omstilling for pengene ved at poste så stort et milliardbeløb i transportens grønne omstilling, lyder det fra Karsten Lauritzen:

”Det, der er udfordringen, er jo, at efter 2030 er der kun to sektorer tilbage, som reelt udleder CO2 - det er landbruget og transporten,” siger han og tilføjer:

”Politisk kan man sige, landbruget er svært, hvis man fortsat vil producere. I transporten kan man faktisk fortsætte med at producere, samtidig med at man reducerer sin CO2-udledning væsentligt, og der kan skabes flere arbejdspladser. Det, der så er problemet ved det, er, at der er en omkostning ved det, fordi man politisk skal investere i den grønne omstilling og allokere nogle midler til det.”

Den tidligere skatteminister påpeger videre, at en ikke undseelig del af omkostningerne til transportens grønne omstilling også skal ses i lyset af de afgiftsindtægter fra sorte brændstoffer og lignende, som ikke vil komme ind i statskassen, i takt med at sektoren går over til grønnere brændstoffer.

Afgifter er vigtigst

Anbefalingerne fra DI Transport strækker sig fra lastbiler til kollektiv trafik til cykler og ladeinfrastruktur og brændstofafgifter.

Og med det tocifrede milliardbeløb, som de samlede omkostninger fra forslagene syner det umiddelbart svært at skaffe politisk opbakning til alle dele af anbefalingskataloget.

Hvis han derfor skulle vælge blandt de forslag, som han nu lægger frem, ser Karsten Lauritzen særligt de grønne brændstoffer som et vigtigt indsatsområde.

”Noget helt afgørende, for at man kan komme tidligt i mål med at blive CO2-neutral, er afgiftsfritagelsen af de grønne drivmidler,” siger han.

”Problemet er, at selvom vi får flere elbiler, så er bilparken i Danmark så stor, og vi kører i vores biler i så lang tid, at hvis man gerne vil have gjort noget ved CO2-udledningen fra de diesel- og benzinbiler, der er på markedet, så bliver man nødt til at putte noget mere grønt i tanken,” tilføjer DI Transport-direktøren.

Læs mere om de nye anbefalinger fra DI Transport her: Milliardpulje, roadpricing og skub på grønne drivmidler: DI foreslår 24 tiltag til grønnere transport frem mod 2045

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også