Industrivirksomhed: Brug animalsk biodiesel til dansk transport frem for eksport

I stedet for at bruge energiafgrøder som biodiesel, bør særligt krav ændres, så animalsk affald i stedet ender i danske lastbiler, lyder det fra selskabet Daka.
Foto: Tycho Gregers/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Tycho Gregers/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

En uundgåelig sidestrøm fra landbruget er alle de animalske biprodukter, der kommer fra døde husdyr. 

Næsten hele 2. generation biodiesel i Danmark er i dag baseret på fedt fra døde dyr fra landbruget og veterinært risikomateriale fra slagterierne - og det kan udnyttes bedre, lyder det fra Keld Winther Rasmussen, der er public affairs-rådgiver i Daka, der arbejder inden for genanvendelse.

I et debatindlæg i Altinget skriver han, at den 2. generations biodiesel, der er fremstillet af fedt fra animalske affaldsprodukter giver en CO2-besparelse på over 80 pct. i forhold til fossil diesel og beslaglægger ingen landbrugsarealer i modsætning til første generation, baseret på energiafgrøder.

Den samlede mængde 2. generations biodiesel udgør cirka 50 mio. liter årligt, svarende til knap 2 pct. af det samlede forbrug af diesel i den danske vejtransport. 

”Dermed vil 2. generation biodiesel langt fra kunne opfylde det samlede fortrængningskrav, som regeringen sigter mod, men det er helt oplagt nu at genskabe markedsvilkår, som sikrer at denne produktion rent faktisk udnyttes i Danmark og bidrager til opfyldelse af de danske klimamålsætninger,” skriver han.

Det vil kunne opnås ved at lægge loft over 1. generation brændstoffernes andel af fortrængningskravet, lyder pointen. 

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie AgriWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også