Passagernes stemme risikerer at blive sløjfet med kommende finanslov

Passagerpulsen under Forbrugerrådet Tænk kan gå hen at blive fortid. Sådan lyder det fra forbrugerorganisationen, som ikke står til at få penge i regeringens finanslovsudspil.
Danmark kan ende med at blive det eneste land i Europa, bortset fra Portugal, som ikke har en forbrugerorganisation målrettet passagerer. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Danmark kan ende med at blive det eneste land i Europa, bortset fra Portugal, som ikke har en forbrugerorganisation målrettet passagerer. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Regeringens bud på en finanslov har ikke sat penge af til Passagerpulsen, som er passagerernes stemme under Forbrugerrådet Tænk.

Det betyder i praksis, at Passagerpulsen kan gå hen og blive fortid.

”Det er vi lidt chokerede over. Det arbejde, vi laver, er jo i dialog med transportvirksomhederne og politikerne og understøtter også regeringens egne ønsker om grøn omstilling og bedre sammenhæng mellem by og land. Så det er lidt mærkeligt,” siger Anja Philip, som er forbrugerrådet Tænks formand, til MobilityWatch.

Passagerpulsen er en forbrugerorganisation, som arbejder for at skabe de bedste rammer for landets passagerer. Organisationen er uafhængig fra landets trafikselskaber og indsamler løbende viden og går i dialog med politikere og trafikselskaber om passagerernes rettigheder.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Passagerpulsen har eksisteret siden 2014 og har i forbindelse med dette finanslovsudspil bedt om finansiering for de næste fire år. Det er dog ikke lykkes.

At der ikke er sat penge af til at fortsætte det arbejde i regeringens udspil vækker stor ærgrelse hos Anja Philip.

”Så er der jo ikke nogen til at varetage passagerernes interesse og bringe viden om deres behov på tværs af transportformer og geografi ind i udviklingen af den kollektive transport,” siger hun.

Danmark og Portugal

Gennem de seneste år har der været afsat mellem 6,5 og 7 mio. kr. årligt til at holde Passagerpulsen kørende. Fra 2024 og frem er dette beløb dog sløjfet.

Det betyder i praksis, at Danmark bliver det eneste land i Europa ud over Portugal, som ikke har en organisation, der varetager passagerernes interesser, oplyser Forbrugerrådet.

”Vi har jo ikke tradition for i Danmark, at vi ikke hører parterne. Og det var jo faktisk også grunden til, at organisationen blev oprettet i sin tid, at Danmark var det eneste land ud over Portugal, der ikke havde en organisation, der varetog passagerernes interesse eller som lå inde med relevant viden,” siger Anja Philip.

Ifølge hende kan landets trafikselskaber og transportvirksomheder ikke skabe det samme billede af passagerernes holdninger og interesser, som Passagerpulsen gør i dag. Det skyldes, at Passagerpulsen er et uvildigt organ, som samler information på tværs af landsdele og kollektive transportmønstre.

Håber stadig

Selvom der på finanslovsforslaget ikke er sat penge af til Passagerpulsen i de kommende år, er der i stedet afsat en pulje på 400 mio. kr. til kollektiv transport over de næste fire år. 

Disse penge kan blandt andet gå til at implementere forslag fra det ekspertudvalg, som regeringen har nedsat for at styrke den kollektive transport, eller til andre initiativer på kort sigt, lyder det i udspillet.

Her håber Anja Philip på, at der kan falde nogle penge af til Passagerpulsen.

”Det er jo afgørende, at passagerernes stemme, behov og ønsker bliver hørt,” siger Anja Phillip, som derudover ærgrer sig over, at Passagerpulsen ikke er repræsenteret i regeringens ekspertudvalg.

Med ekspertudvalget forsøger transportminister Thomas Danielsen (V) at kaste hele det kollektive transportsystem op i luften og gentænke det. Forbrugerrådet ved ikke, om man også vil gentænke passagerernes stemme.

”Men hvorfor gøre det, når man har en organisation, der virker,” siger Anja Philip.

Hun påpeger, at Passagerpulsen løbende har opbygget en stor viden og lokale passagerråd, så de hele tiden kan holde hånd i hanke med passagerernes holdninger til kollektiv transport og bygge bro mellem passagererne og politikerne.

MobilityWatch forsøger at få en kommentar fra regeringen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også