Regeringen vil klodse bremserne på banders leasingfinter

Ny bandepakke indeholder gode initiativer mod svindel med biler, mener bilimportører. Men én ting mangler.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Der skal gøres op med de brodne kar i leasingbranchen.

Det slår regeringen fast i et udspil til en ny bandepakke, som er blevet præsenteret tirsdag.

Politiet vurderer nemlig, at leasingbranchen er forbundet med flere former for økonomisk kriminalitet, som i visse tilfælde har kobling til bandemiljøet.

Regeringen foreslår at øge kontrollen med synshallerne og deres toldsyn af importerede køretøjer.

Derudover skal politiet have bedre værktøjer til at undersøge, om en bil er ”klonet”.

Det betyder, at stelnummeret fra en lovlig bil bruges til at skjule identiteten af en stjålet bil. Køretøjet bliver desuden udstyret med falske told- og registreringsdokumenter. Herefter bliver det godkendt i en synshal og leases ud.

De Danske Bilimportører glæder sig over udspillet, siger administrerende direktør Mads Rørvig.

”Vi vurderer, at det vil have en stor effekt at stramme op på toldsyn og biler, der kommer ind over grænsen. Vi har - ligesom politiet - en formodning om, at der er meget svindel i branchen der,” lyder det.

Det præcise omfang kendes ikke. Mads Rørvig har dog en fornemmelse af, at ”det er større, end vi tror”.

Han forklarer, at der kan svindles med biler, som kommer ind fra udlandet, og som først skal synes, inden de kan indregistreres.

”Hvis du lige får skrevet lidt forkert der, kan du svindle en masse i registreringsafgift på de her ofte dyre superbiler.”

”Så det fornemmer vi, er meget udbredt, hvor man har synsvirksomheder, der ikke har helt ren mel i posen, og som tilbyder lidt mere lemfældig omgang med toldsynet.”

Bilimportørernes direktør savner dog én ting.

”I regeringsgrundlaget lyder det, at man vil se på en licensordning for leasingselskaber. Den kommer nok senere, men der kan man sætte en prop i hullet, inden man får mulighed for at svindle.”

”I dag kan du bare gå på nettet og stifte et leasingselskab uden videre. Vi ønsker, at ligesom du som privatperson ikke kan stifte en bank uden kapital og en fit and proper-vurdering, bør du heller ikke kunne det i leasingbranchen.”

Han peger på, at det dermed også vil være muligt at tage licensen fra personer.

De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilproducenternes repræsentation i Danmark.

Også fra AutoBranchen Danmark, Dansk Erhverv Transport og Dansk Mobilitet er der ros at hente til det nye udspil.

”Det er virkelig positivt, at Christiansborg med denne bandepakke ikke skyder med spredehagl mod en hel branche, men i stedet fokuserer direkte på problemerne – synshallerne og de klonede biler,” siger AutoBranchen Danmarks administrerende direktør, Gitte Seeberg, i en fælles pressemeddelelse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også