Debat: Forskere advarer om kritisk tab af viden ved lukning af Passagerpulsen

”Vi kan ikke løse problemerne i den kollektive transport med holdninger og synsninger,” lyder det i fælles indlæg fra ni forskere og konsulenter.
"I den nuværende situation hvor den kollektive transport skal gentænkes, er der brug for mere og ikke mindre viden om passagererne," skriver forskerne.
"I den nuværende situation hvor den kollektive transport skal gentænkes, er der brug for mere og ikke mindre viden om passagererne," skriver forskerne.
AF Sofie Kirt Strandbygaard, arkitekt MAA, Ph.d. seniorkonsulent, NIRAS, Ditte Bendix Lanng, Ph.d. seniorspecialist, NIRAS, Laura Bang Lindegaard, Lektor, Aalborg Universitet, Malene Freudendal-Pedersen, professor, Aalborg Universitet, Michala Hvidt Breengaard, post.doc, Aarhus Universitet, Ole B. Jensen, Professor, Aalborg Universitet, Otto Anker, professor, DTU, Hilda Rømer Christensen, lektor, Københavns Universitet og Jesper Bláfoss Ingvardson, lektor, DTU

Den kollektive transport står overfor at skulle gentænkes. 

Ikke mindst i landdistrikterne, hvor busruter lukkes, priserne stiger og passagererne siver fra den transportform, som binder landet og hverdagene sammen og bidrager til den grønne omstilling.

Men vi kan ikke løse problemerne i den kollektive transport med holdninger og synsninger. 

Vi har brug for viden og data, som politikerne og trafikselskaberne kan træffe de nødvendige beslutninger på baggrund af. 

Derfor er vi også, som forskere, rigtig ærgerlige over, at regeringen med deres finanslovsudspil har lagt op til at lukke Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, som i snart 10 år har været en vigtig kilde til viden om befolkningens forhold til den kollektive transport. 

Passagerpulsen har fungeret som et lille, men dynamisk videnscenter og har været en af de få institutioner, som har arbejdet med passagerernes perspektiv tæt på brugerne og civilsamfundet i form af bl.a. årlige befolkningsundersøgelser og formuleringer af konkrete anbefalinger. 

Med en lukning af Passagerpulsen vil en uvurderlig kontinuitet i dataindsamlingen forsvinde, og undersøgelser vil blive mere fragmenteret og spredt ud mellem semi-private og private virksomheder. Kontinuitet og mulighed for at sammenligne undersøgelser over tid og geografi risikerer at gå tabt. 

Forskningsverdenen har haft glæde af de data, som Passagerpulsen har samlet ind, og som Passagerpulsen velvilligt har stillet til rådighed for forskning, ligesom Passagerpulsen positivt har bidraget med samarbejde med forskere.

En af de bevægelser, vi ser i øjeblikket, er, at de unge vælger den kollektive transport fra. 

Det er en helt konkret problemstilling, hvor Passagerpulsen indsamler viden blandt de unge, kortlægger udfordringerne og giver os forskere input og et grundlag at arbejde videre fra, så vi kan producere forskning og viden om emnet. 

I den nuværende situation hvor den kollektive transport skal gentænkes, er der brug for mere og ikke mindre viden om passagererne. 

Vælger regeringen at holde fast i beslutningen om at lukke Passagerpulsen, vil det i sidste ende betyde tab af viden og forskning om passagererne. 

Og vi nægter at tro, at det er den politiske ambition, for det kan ultimativt have konsekvenser for passagerernes oplevelser og brug af kollektiv transport.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også