EU godkender luftforureningsdirektiv – kæmpe skandale mener dansk politiker

Til plenarforsamling i Bruxelles er Euro 7-direktivet, der skal begrænse forurening fra køretøjer. stemt igennem. Flere danske EU-parlamentarikere er utilfredse med manglende ambitioner.
Nikolaj Villumsen mener, at et nyt godkendt EU-direktiv vil koste menneskeliv. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Nikolaj Villumsen mener, at et nyt godkendt EU-direktiv vil koste menneskeliv. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Torsdag har Europa-Parlamentet stemt et direktiv videre, som har til formål at begrænse forurening fra køretøjer.

Parlamentsmedlemmet fra Enhedslisten, Nikolaj Villumsen, mener, at man har udvandet direktivet.

”Det lyder utroligt, men bilindustriens venner fik held til at udvande det så meget, at det mest af alt svarer til de 15 år gamle regler.”

”Det, der er sket i dag, er en kæmpestor skandale, som kommer til at koste menneskeliv,” siger han til Ritzau.

Parlamentarikeren, som har været venstrefløjens chefforhandler på direktivet, fortæller, at når det eksempelvis kommer til krav til benzinbiler, så er der groft sagt ingen ændring i reglerne i forhold til de 15 år gamle regler.

Efter at parlamentet har givet grønt lys til det såkaldte Euro 7-direktiv med 329 stemmer for, 230 imod og 41, som ikke stemte, skal direktivet forhandles videre i EU-Ministerrådet.

Direktivet skal sætte nye normer for partikelforurening fra biler og partikel- og plastudledning fra dæk og bremser. Men ifølge Villumsen er kravene for svage.

”Vi ser, at mere end 70.000 mennesker dør hvert eneste år i EU på grund af luftforurening i høj grad fra biler, lastbiler og busser. Der er det helt afgørende, at hvis vi vil redde liv, så skal vi sætte ind.”

”Desværre prioriterer flertallet i parlamentet bilindustriens kortsigtede indtjening over menneskeliv,” siger Nikolaj Villumsen.

Christel Schaldemose fra Socialdemokratiet mener heller ikke, at aftalen leverer på luftforurening.

”Det kan vi ene og alene takke højrefløjen for. De er ikke interesserede i renere luft. De taler ikke din og min sag. De taler bilindustriens,” siger hun.

Fra moderaternes side stemte man ja til forslaget, men man havde håbet på mere, fortæller Bergur Løkke Rasmussen.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg og Moderaterne havde ønsket en endnu mere ambitiøs position fra parlamentets side af.”

”Når det er sagt, er en del af Moderaternes DNA at finde kompromiset, som kan forbinde ambitioner med realismen. Når det er sagt, er jeg glad for, at vi har en Euro 7-position, som kan tages med videre til forhandlinger,” siger han.

Nikolaj Villumsen er dybt skuffet over, at både Moderaterne og Venstre har stillet sig bag det, han kalder for en udvanding, da han mener, at det er stik imod, hvad man har hørt fra regeringen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også