Regeringen kritiseres for at "score billige point" på nyt flyudspil

Flere sår tvivl om realismen i regeringens plan om at få en grøn indenrigsrute i luften i 2025. Det møder kritik fra oppositionspartier på begge sider af midten.
”Det her lugter mere af, at man forsøger at score nogle billige point på noget, der ikke rigtig kan lade sig gøre,” siger Christina Olumeko, transportordfører for Alternativet. | Foto: Christian Falck Wolff/Ritzau Scanpix
”Det her lugter mere af, at man forsøger at score nogle billige point på noget, der ikke rigtig kan lade sig gøre,” siger Christina Olumeko, transportordfører for Alternativet. | Foto: Christian Falck Wolff/Ritzau Scanpix

I 2025 skal Danmark have den første indenrigsrute, der flyver 100 pct. på bæredygtigt flybrændstof. I hvert fald hvis det står til regeringen. 

Men selvom regeringen har en forventning om, at det kan lade sig gøre om blot få år, lyder det nu fra flere kilder til MobilityWatch, at det ikke er sikkert, at det bliver muligt.

Det møder kritik fra flere oppositionspartier, herunder SF, Radikale Venstre og Liberal Alliance, som kritiserer regeringen for at fokusere mere på at få en grøn indenrigsrute i luften i 2025 fremfor at sikre reel grøn omstilling for luftfartssektoren.

”Det bekymrer mig, når der er eksperter og organisationer, der udtaler, at det ikke er sikkert, det kan lade sig gøre. Derfor vil jeg da også bringe deres udsagn ind i forhandlingerne og bede regeringen om at forholde sig til det,” siger Samira Nawa, skatteordfører for Radikale Venstre, til MobilityWatch.

Hun bakkes op af Alternativets transportordfører Christina Olumeko, som heller ikke ser, at regeringens 2025-mål har megen gang på jord.

”Jeg tænker også, at det er stærkt urealistisk, når vi ser på, hvad der i dag er teknisk muligt, og hvor lovgivningen er henne,” siger hun.

En forsigtig branche

At få en grøn indenrigsrute i luften i 2025 blev første gang bragt på banen af statsminister Mette Frederiksen (S) i nytårstalen ved indgangen til 2022. 

Siden har SVM-regeringen taget målet til sig, og det var således også en vigtig del af det flyudspil, der blev fremlagt i starten af november.

Men i forbindelse med fremlæggelsen var der ikke mange klare svar fra regeringen på, hvordan målet skal blive til virkelighed. 

I dag er det nemlig kun tilladt at flyve med 50 pct. af det såkaldte bæredygtige flybrændstof - betegnet som SAF - i tanken, og udsigterne til at man kommer til at flyve på 100 pct. SAF, er ikke lige rundt om hjørnet. 

Det mener blandt andet Preben Birr-Pedersen, næstformand i IDA Energi, som MobilityWatch tidligere har talt med. Men også flyproducenterne Boeing og Airbus har meldt ud, at de regner med, at man først kan flyve på 100 pct. SAF i 2030.

(Artiklen fortsætter under billedet)

"Jeg bilder mig ikke ind, at det at have en grøn indenrigsrute er det afgørende for, at vi lykkes med den grønne omstilling," siger Samira Nawa, skatteordfører for Radikale. | Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix

Mere positiv overfor 2025-målet er EASA, der er EU’s sikkerhedsagentur for luftfart. Her lyder det til MobilityWatch, at det i princippet vil være teknologisk muligt at flyve på 100 pct. SAF til den tid, men at ”hele luftfartssektoren er meget forsigtig, når det kommer til sikkerhed.”

Derfor er der ”en risiko for”, at det ikke vil blive tilladt at flyve på 100 pct. SAF i 2025, fordi ”der vil blive efterspurgt yderligere tests”. 

Det vil dog ligesom i dag være muligt for flyselskaber at kunne få en særtilladelse ”efter vurdering af situationen fra sag til sag”, lyder det i et skriftligt svar fra EASA.

”Billige point”

Regeringen har tidligere oplyst, at man har set ”indikationer på”, at teknologien når at være klar i 2025 til at flyve på 100 pct. SAF. 

MobilityWatch har derfor spurgt transportminister Thomas Danielsen (V) om, hvilke indikationer der er tale om, og hvad regeringen rent faktisk vil gøre for at sikre sig, at det bliver tilladt i 2025.

Ministeren svarer ikke direkte på spørgsmålene, men skriver følgende i et skriftligt svar:

”Formålet med ruten er at understøtte udvikling og modning af bæredygtige løsninger for luftfarten. Derfor har vi sat en ambitiøs målsætning og afsat midler til det. Næste skridt er at få lavet et udbud, hvor den bedste løsning vinder ud fra en række udbudskriterier.”

Han understreger, at de nærmere detaljer i udbuddet ikke er afgjort endnu, men at regeringen lægger op til at udelukke det stærkt kritiserede første generations biobrændstof, hvor man anvender fødevarer til flybrændstof. I stedet skal der flyves på ”fysiske grønne drivmidler”.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Transportminister Thomas Danielsen (V). | Foto: Claus Bjørn Larsen/Transportministeriet
Transportminister Thomas Danielsen (V). | Foto: Claus Bjørn Larsen/Transportministeriet

”Jeg ved, at det rejser en række spørgsmål omkring regulering og teknologiudviklingen. Når vi stiller så ambitiøse krav, er det netop for at skubbe på den udvikling,” afslutter ministeren.

Ifølge SF og Alternativet kan det også give fin mening, at politikere har høje ambitioner og forsøger at sende et signal til branchen. 

Men ifølge de to partiers transportordførere er man også nødt til at lytte til, hvor teknologien er i dag.

”Det her lugter mere af, at man forsøger at score nogle billige point på noget, der ikke rigtig kan lade sig gøre,” siger Christina Olumeko.

Tvivler på klimaeffekt

Hos Radikale Venstre og Liberal Alliance tvivler man desuden på, hvilken reel klimaeffekt der er ved at få en 100 pct. grøn indenrigsrute i luften om to år.

Ifølge Jens Meilvang, transportordfører for Liberal Alliance, ville det være bedre, hvis man fokuserede på, at alle fly fra Danmark skulle flyve 1 pct. grønnere fremfor at få én grøn indenrigsrute i luften i 2025.

”At kaste en masse penge efter en grøn indenrigsrute, for at en minister kan komme og klippe en snor, synes jeg ikke giver så meget mening,” siger han til MobilityWatch.

”Og vi risikerer jo, at det bliver vanvittigt dyrt, fordi markedet ikke er klar til det endnu.”

Han bakkes om af Samira Nawa fra Radikale. Hun mener også, at pengene fra passagerafgiften i aftalen kunne være givet bedre ud til grøn omstilling af hele luftfartssektoren fremfor fokus på grønne indenrigsfly og finansiering af ældrechecken. 

Ca. halvdelen af provenuet skal ifølge regeringen således gå til en øget ældrecheck, hvilket flybranchen er stærkt kritisk overfor.

”Jeg bilder mig ikke ind, at det at have en grøn indenrigsrute er det afgørende for, at vi lykkes med den grønne omstilling. Set med mine briller så skulle man også give tilskud til flyruter ud af landet, der vælger grønt brændstof. For det er jo på de lange ture, udledningen ligger,” siger Samira Nawa.

Hos SF understreger transportordfører Sofie Lippert dog, at hun ikke kommer til at gå ind forhandlingerne med fokus på ”at forhandle regeringens ambitioner ned”.

”At komme så tæt på en reel grøn løsning som muligt allerede fra 2025 er jo nødvendigt. Vi kan ikke bare sidde på hænderne og sige, at det bliver først i 2030,” siger hun til MobilityWatch. 

”Men det er jo også SF’s politik, at afgiften skal være så høj, at den også bliver adfærdsregulerende, netop fordi vi ikke kan få grønne flyvninger allerede i 2025.”

Ifølge MobilityWatchs oplysninger kan aftalen om grøn luftfart lande inden for de kommende uger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også