Knap halvdelen af danskerne vil lade ny flyafgift gå tilbage til luftfarten

En stor andel af danskerne stiller sig i ny måling bag de kritikere, som har sat spørgsmålstegn ved, hvorfor provenuet fra ny passagerafgift skal finansiere ældrechecken.
"Jeg vil sige, at jeg ikke helt enig med størstedelen af danskerne i undersøgelsen," siger Alternativets transportordfører Christina Olumeko. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
"Jeg vil sige, at jeg ikke helt enig med størstedelen af danskerne i undersøgelsen," siger Alternativets transportordfører Christina Olumeko. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Luftfarten bør få glæde af hele den indtægt, som staten får, når der i fremtiden skal lægges en passagerafgift på i gennemsnit 100 kr. på rejser ud af danske lufthavne.

Det mener knap halvdelen af danskerne i en ny måling, som Wilke har foretaget for MobilityWatch blandt et repræsentativt udsnit af danskerne.

I undersøgelsen svarer 49 pct. af respondenterne således ”Ja” til, at hele provenuet fra afgiften bør gå tilbage til branchen, mens 32 pct. har svaret ”Nej”. De resterende 19 pct. har svaret ”ved ikke”.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Dermed stiller næsten halvdelen af danskerne i undersøgelsen sig på linje med de partier og kritikere i branchen, som mener, at den krydsfinansiering, regeringen har lagt op til med passagerafgiften, er en dårlig idé. 

Her vil regeringen nemlig lade ca. halvdelen af indtægterne fra afgiften – præcis 600 mio. kr. årligt – gå til en højere ældrecheck.

Det glæder Liberal Alliances transportordfører, at en stor del af danskerne er enige i, at provenuet skal gå tilbage til branchen.

”Det er jo det, vi synes,” siger Jens Meilvang til MobilityWatch.

”Det, vi ser som det mest problematiske, er, at regeringen vil lade halvdelen af provenuet gå til en ældrecheck, for det får vi ikke mere grøn flyvning i Danmark af. Det tager sådan set bare penge ud af branchen, som de så ikke har til den grønne omstilling.”

Et politisk valg

Forhandlingerne af regeringens grønne flyudspil er fortsat i fuld gang. Her har der indtil videre har været bilaterale forhandlinger mellem de enkelte partier og regeringen.

Indtil videre har Dansk Folkeparti, Danmarksdemokraterne og Konservative forladt forhandlingerne. Sidstnævnte forladte netop forhandlingerne, fordi der er lagt op til, at afgiften skal finansiere en højere ældrecheck.

”Sådan en afgift giver kun mening, hvis pengene bliver ført tilbage til branchen, som så kan arbejde på at gøre luftfarten grønnere. Derfor har vi forladt forhandlingerne med regeringen om en flyafgift,” skrev partiet på Linkedin i slutningen af sidste uge.

Også Radikale Venstre – som fortsat er en del af forhandlingerne – vil lade indtægterne gå tilbage til grøn omstilling i branchen.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Regeringen har dog skrevet i regeringsgrundlaget, at flyafgiften skal være med til at finansiere en højere ældrecheck, hvilket er et politisk valg, har det tidligere lydt fra skatteminister Jeppe Bruus (S).

”Det er to gode formål. Det gode formål her er at sikre, at man kan flyve bæredygtigt og uden at forurene i fremtiden. Og der er et godt formål i at sikre, at de ældre, der har allermindst i det her samfund, og som har mærket krisen på deres egen pengepung eller i muligheden for at tage på en ferie med hinanden eller børnebørnene, får muligheden,” sagde han i forbindelse med præsentationen af afgiften i november.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Transportordfører for Liberal Alliance, Jens Meilvang, fortæller, at partiet ikke går med i aftalen, hvis halvdelen af provenuet skal gå til at finansiere en ældrecheck. | Foto: Martin Thomas Ford
Transportordfører for Liberal Alliance, Jens Meilvang, fortæller, at partiet ikke går med i aftalen, hvis halvdelen af provenuet skal gå til at finansiere en ældrecheck. | Foto: Martin Thomas Ford

Hos Liberal Alliance fortæller Jens Meilvang til MobilityWatch, at partiet godt kan se sig selv være med i en aftale om en passagerafgift. 

Partiet kommer dog ikke til at være en del af en grøn luftfartsaftale, hvor en del af provenuet går til at finansiere en ældrecheck. Det har partiet også gjort klart for regeringen, lyder det.

Men er det overhovedet muligt at rykke på?

”Det er ikke slut endnu, men jeg kan sige så meget, at det er det, vi har sagt: At hvis vi skal være med i en aftale, så er det sådan, det er. Men der er jo det problem, at de har skrevet det ind i regeringsgrundlaget, at halvdelen skal gå til ældrechecken.”

Billigere bus og tog

Selvom også organisationer som Fagforeningen 3F og Ældresagen har udtrykt kritik af regeringens model, er der også stemmer på Christiansborg, som ikke ser ud til at have så meget imod krydsfinansieringen. 

Det gælder blandt andet SF. Her har det således tidligere på året lydt, at et af partiets egne krav til efterårets politik var, at regeringen fik indført en flyafgift, som blandt andet kunne finansiere en højere ældrecheck. 

Til gengæld er kollegaerne i Alternativet ikke begejstrede for finansieringen af en øget ældrecheck.

Transportordfører Christina Olumeko mener dog ikke, at hele provenuet fra afgiften nødvendigvis skal gå ubeskåret til luftfartsbranchen. Hun mener nemlig, regeringen i forvejen har afsat et korrekt og højt beløb til grøn omstilling af luftfarten. 

Hun har derfor ikke tænkt sig at kæmpe for flere penge til luftfarten – særligt da hun grundlæggende er kritisk overfor, hvorvidt den grønne brændstofløsning SAF, som regeringen lægger op til, overhovedet er bæredygtig, da der er tale om jetfuel baseret på bioaffald.

Derfor gavner det i hendes øjne ikke klimaet at sende flere penge mod luftfarten. I stedet ser hun hellere, at man skal lade noget af provenuet gå til grøn transport andre steder fremfor til at finansiere en ældrecheck.

”Hvis vi skal hen imod en bæredygtig fremtid, så har vi brug for, at det bliver dyrere at forurene – det er jo der, flyafgiften kommer ind. Men det er også vigtigt, at det bliver billigere at transportere sig på en bæredygtig måde. Derfor er det vigtigt, at prisen på bus og tog kommer lavere ned,” siger Christian Olumeko til MobilityWatch.

Hun vil dog ikke være afvisende over for at lade hele provenuet fra afgiften gå tilbage til luftfartsbranchen, hvis man kan sikre sig, at pengene kommer til at gå til det, som hun betegner som reelt grønne flyteknologier som el eller brint.

”Så kunne det sådan set godt være, jeg ville stå på samme side som den del af befolkningen, der ønsker, at vi skal bruge flere penge på luftfartsbranchen. Men lige nu, der er det bare ikke grønt,” siger hun.

Ifølge MobilityWatchs oplysninger vil der være en aftale på plads inden for få uger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også