Ladeboss kritiserer potentielt forbud: Det vil være et "kæmpe tab"

Casper Kirketerp-Møller, adm. direktør for Clever, ærgrer sig over, at Konkurrencerådet vil ind og afskaffe ting, som ifølge ham rent faktisk virker.
Casper Kirketerp-Møller kan grundlæggende godt lide flere af Konkurrencerådets anbefalinger. Men visse af dem gør det mere besværligt at eje en elbil. | Foto: Pr / Clever
Casper Kirketerp-Møller kan grundlæggende godt lide flere af Konkurrencerådets anbefalinger. Men visse af dem gør det mere besværligt at eje en elbil. | Foto: Pr / Clever

Det vil både være et ”kæmpe tab” for forbrugerne og for klimaet, hvis Konkurrencerådets anbefaling om midlertidigt at afskaffe pakkeløsninger på lademarkedet bliver til virkelighed.

Det mener Casper Kirketerp-Møller, adm. direktør i Clever.

I et interview med MobilityWatch ærgrer han sig over anbefalingen, der blev præsenteret torsdag, og som i en periode vil afskaffe såkaldt bundling.

”De her pakkeløsninger er noget, som de danske elbilister ønsker. Vi skal have flere til at køre elbil, så vi mener ikke, at vi skal gå ind og forbyde ting, som rent faktisk virker,” siger Casper Kirketerp-Møller.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Han henviser til, man i flere andre brancher gerne må tilbyde pakkeløsninger, eksempelvis inden for mobiltelefoni. Clever-topchefen mener, at et forbud mod bundling vil svare til, at man inden for telefoni skulle have et abonnement til sms og et til data.

”Pakkeløsninger gør det nemt for forbrugeren,” konstaterer Casper Kirketerp-Møller.

Anerkender ikke markedsandele

Konkurrencerådet anbefaler i sin længe ventede rapport at forbyde salg af hjemme- og udeopladning i en samlet abonnementsløsning i en periode på fem år. Formålet er at øge konkurrencen på lademarkedet. 

Ifølge rådet er Clever den med afstand største aktør på bundling, og man mener altså, at der er behov for mere konkurrence. 

Clever sidder ifølge rapporten på 45-55 pct. af aftalerne for service- og abonnementsaftaler, som det hedder i rapporten, under ét. 

Den adm. direktør mener dog, at der er rigeligt med konkurrence, fordi der er mange andre aktører til stede på markedet. Det gælder bl.a. spillere som OK, Spirii, Norlys og Zapp, viser rapporten.

”Jeg kan ikke anerkende deres måde at opgøre markedsandele på, for jeg har ikke set, hvad deres definitioner er,” siger direktøren. 

”Men der er da ingen tvivl om, at vi skal have så meget god konkurrence som muligt, og den frie konkurrence virker allerede. Clever har bare været i gang i 14 år. Nogle af de andre har været i gang i ét. Så derfor er vi naturligvis de højeste i klassen,” siger Casper Kirketerp-Møller.

Den adm. direktør ønsker ikke at komme nærmere ind på, hvad et eventuelt forbud mod bundling vil komme til at koste Clever i kr. og øre.

”Der er kun tale om anbefalinger, så det vil jeg ikke gisne om. Nu er det op til politikerne at vurdere, om lademarkedet skal være den eneste branche i Danmark, hvor pakkeløsninger er forbudt. Jeg håber ikke, det sker, for det vil gå ud over forbrugerne.”

Kan lide flere anbefalinger

I alt består Konkurrencerådets anbefalinger af syv forskellige anbefalinger, der kan være med til at øge konkurrencen på lademarkedet.

Rådet foreslår bl.a. at afskaffe refusionsordningen for opladning ved hjemmet, og at mulighederne for at sammenligne priser på hjemmeopladningsaftaler skal forbedres. 

Desuden skal betaling på normalladere være lige så nemt som at anvende et betalingskort. 

Casper Kirketerp-Møller fastslår, at Clever ”grundlæggende godt kan lide flere af anbefalingerne.”

”Men for os er det bare vigtigt, at man ikke gør det sværere eller mere besværligt at køre elbil,” siger den adm. direktør med henvisning til det foreslåede forbud mod bundling.

Andre aktører har omvendt taget godt imod forslaget - læs mere nedenfor. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også