Debat: En Ring 5 er ikke en forudsætning for Øresundsregionens udvikling

I HH-gruppen, der arbejder for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, ser man ikke et behov for Ring 5-projektet, skriver formand Erik Østergaard i et debatindlæg.
Erik Østergaard, formand for HH-Gruppen og adm. direktør i DTL - Danske Vognmænd. | Foto: PR / DTL
Erik Østergaard, formand for HH-Gruppen og adm. direktør i DTL - Danske Vognmænd. | Foto: PR / DTL
AF ERIK ØSTERGAARD, FORMAND FOR HH-GRUPPEN OG ADM. DIREKTØR I DTL - DANSKE VOGNMÆND

For nylig har otte borgmestre for omegnskommunerne i København henvendt sig til ministeren for by og landdistrikter for at få standset planerne om en linjeføring vest om København til Helsingør. Projektet har gået under navnet Ring 5-korridoren. Borgmestrenes bekymringer bunder i miljø- og planlægningsmæssige forhold, der fastlåser deres beslutningsprocesser. 

Siden 1973 har staten nemlig haft en arealreservation i en transportkorridor, som strækker sig fra Køge og går mod Taastrup, videre nord om Allerød for siden at slutte sig til Helsingørmotorvejen.

For god ordens skyld kan jeg føje til borgmestrenes ærinde, at HH-gruppen ikke ser et behov for en Ring 5-linjeføring på Sjælland som en forudsætning for en videreudvikling af forbindelserne mellem Danmark og Sverige. 

Vi anerkender derimod fuldt ud de konklusioner, der i 2021 blev draget af Vejdirektoratet og det svenske Trafikverket i deres fælles strategiske analyse af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

Heraf fremgår, at godt nok vil en HH-vejforbindelse i mindre omfang øge trafikken på Helsingørmotorvejen og den nordlige del af Motorring 3. Men trafikstigningen er ikke i sig selv så stor, at det udløser behov for at udbygge strækningerne. 

Jeg kan tilføje, at det jo skyldes, at trafikken – i modsætning til den sædvanlige myldretidstrafik – i væsentlig grad vil fordele sig jævnt over dagen, hvor der er rigelig kapacitet. 

Konklusionen i analysen er i øvrigt også, at omlægning af vejtrafikken fra Øresundsbroen betyder, at både Øresundsmotorvejen og Amagermotorvejen aflastes for trafik. 

Noget af den udtrykte modstand i Hovedstadsområdet mod en fast HH-forbindelse har været udsigten til en Motorringvej 5 nord om København. Det har været et argument, at det vil føre til mere bil- og lastbiltrafik og dermed behov for fx en Motorring 5. Men det er altså ikke tilfældet. 

Borgmesteren i Allerød, der er blandt de borgmestre, der har henvendt sig til ministeren med ønske om at skrinlægge ringplanerne, er i øvrigt samtidig bestyrelsesmedlem i sammenslutningen Greater Copenhagen. GC har på sit program samme mål som HH-gruppen – nemlig en fast forbindelse mellem Danmark og Sverige i den nordlige del af regionen. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også