Debat: Stands ulykken – stop nedlæggelsen af havne!

Danmark står over for at tabe vital havneinfrastruktur i et hidtil uset omfang, lyder det fra branchedirektør, som efterlyser fokus på at bevare den havneinfrastruktur, vi allerede har.
Karsten Lauritzen, branchedirektør for DI Transport. | Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix
Karsten Lauritzen, branchedirektør for DI Transport. | Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix
Af Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport

Regeringens havnepartnerskab skal først og fremmest beskytte den havneinfrastruktur, vi har.

Tæt på tre fjerdedele af dansk udenrigshandel, målt i ton, går over en dansk havnekaj. En velfungerende havneinfrastruktur er af afgørende betydning for forsyningssikkerheden. Og med den grønne omstilling, herunder den store udbygning af havvind, bliver denne betydning ikke mindre. Tværtimod.

Desværre står Danmark over for at tabe vital havneinfrastruktur i hidtil uset omfang. For vi har overladt den enkelte havns skæbne til den lokale kommune, som desværre ikke altid har hele samfundets behov for øje, men ofte ønsker byudvikling og boliger.

Alt for mange steder ønsker kommunerne i dag at udfase aktive havneområder eller rykke byerne for tæt på havnene, hvilket skaber miljøkonflikter.

Det er ikke bare et problem for de havnevirksomheder, der kommer i klemme. Det rammer desværre hele samfundet.

For hvor skal der være plads til de nuværende aktiviteter, som er afgørende for forsyningen af Danmark, hvis der samtidig også skal være plads til havvindmøller, grøn energiproduktion, militære aktiviteter, og så videre?

Svaret er, at det kan ikke lade sig gøre.

Før i tiden kunne havneaktiviteterne ofte flytte andre steder hen, hvis et havneareal blev nedlagt. Det er ikke længere tilfældet. 

I den del af landet der ligger sydøst for en linje mellem Esbjerg og Aarhus, er der i dag stort set ikke mere ledigt havneareal. Så der er intet alternativ til de mange millioner tons gods, der passerer over havnekajerne hvert år. Og med behov for mere havneareal i fremtiden står vi med en national udfordring.

Førsteprioriteten er derfor at standse nedlæggelsen af en stor del af den nuværende, aktive havneinfrastruktur. Dernæst kan vi begynde at drøfte, hvor der bliver behov for mere kapacitet i fremtiden – men dette er sekundært og langt hen ad vejen op til markedet. Det er altid bedre at passe på den infrastruktur, vi har, end at bygge nyt.

Erhvervshavnene bør forblive erhvervshavne, så længe samfundet har brug for dem. Vi skal have udpeget brede og håndfaste nationale interesser i mange erhvervshavne i Danmark. 

De fem vigtigste containerhavne er ikke de samme som de fem største havne for brændstofforsyningen, som igen er forskellige fra de fem vigtigste inden for produktion af vindmøller, som igen er forskellige fra de fem største til import af stål. Og så videre. 

Det vigtigste, regeringens havnepartnerskab skal have med i sine anbefalinger, er derfor at beskytte de nuværende havne og virksomheder bedre. 

Regel nummer ét i førstehjælp er ”stands ulykken”.

Det gælder også for havneinfrastrukturen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også