”På gummihjul må man ikke snakke sammen om noget som helst, hvilket er lidt dumt,” lød det fra projektleder hos Cowi under debat om grøn last mile-levering.
Havnedirektør Kristian Thulesen Dahl skriver i debatserie, at man bør gøre Limfjorden til en indre vandvej, da det åbner for grønne EU-investeringer. Det eneste, der står i vejen, er Christiansborg.
Danmark står over for at tabe vital havneinfrastruktur i et hidtil uset omfang, lyder det fra branchedirektør, som efterlyser fokus på at bevare den havneinfrastruktur, vi allerede har.
Havnepartnerskabet har mulighed for at understøtte de ambitiøse havvindplaner i Nordsøen og Østersøen. Men kun hvis partnerskabet prioriterer en af de mest åbenlyse udfordringer: Mangel på kapacitet.
I ny debatserie sætter MobilityWatch fokus på, hvad branchen mener, regeringens havnepartnerskab bør give sig i kast med. Både vindmøller, havnenes kapacitet og de langsigtede rammer er på den liste.
Transportselskaberne vil gerne den grønne omstilling, lyder det i debatindlæg fra brancheorganisationer, som opfordrer regeringen til at lytte til branchen og søge alternative løsninger til vejafgift.
Nyt gebyr sætter spørgsmålstegn ved SVM-regeringens erhvervsvenlighed overfor den danske transportbranche, skriver en række aktører i fælles debatindlæg.
Den grønne omstilling kan i høj grad hjælpes på vej ved at inkludere el til tung transport i CO2-fortrængningskrav, skriver politisk chef i Drivkraft Danmark i nyt debatindlæg.
Næsten alle lastbiltransporter inden for ca. 15 år vil kunne ske med batterielektriske lastbiler. Derfor skal det offentlige fokusere indsatsen på elektrificering af vejgodstransporten – både når det kommer til ladeinfrastruktur og køretøjer, skriver programchef hos Concito i debatindlæg.
Både i Danmark og i EU er der brug for handling, hvis man skal omstille den tunge transport og nå klimamålene. Det skriver DFDS-direktør i nyt debatindlæg, hvor han peger på særligt to udfordringer.
Det er vigtigt, at en kommende strategi for omstillingen af den tunge transport i Danmark ikke alene er ambitiøs, men også er realistisk og handlingsorienteret, skriver direktør i Dansk Erhverv Transport i debatindlæg hos MobilityWatch.