MobilityWatch

Mærsks strategi fører til øget omsætning inden for logistik

Mærsk leverer på sin strategi for logistikenheden, hvor både toplinje og driftsindtjeningen vokser betydeligt, lyder det fra adm. direktør Søren Skou.

Foto: Sun Yilei/Reuters/Ritzau Scanpix

Mærsk havde samlet set et fremragende første kvartal, der målt på indtjening og overskud var klart det bedste i selskabets historie.

Det var primært trukket af fuld fart på rederiforretningen Ocean, hvor fragtraterne er historisk høje og efterspørgslen helt enorm.

Men også på satsningsområdet Logistics & Services har der været stor fremgang og rekordresultater i første kvartal.

Og det har ikke direkte sammenhæng med den ekstraordinære situation på fragtmarkederne, men er snarere et resultat af vækst i volumen.

"Logistiks omsætning steg med 42 pct., og det havde ikke noget med fragtrater at gøre - det var alene mængder. Så vi er i stand til at levere på vores strategi," siger Søren Skou, der er administrerende direktør hos Mærsk, på et pressemøde efter onsdagens regnskab.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Mærsks Logistics & Services-division omsatte i første kvartal for 2045 mio. dollar mod ventet 1823 mio. dollar blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af Mærsk selv inden sidste uges opjustering af forventningerne.

Driftsresultatet (EBITDA) blev 205 mio. dollar mod ventet 145 mio. dollar.

Den store fremgang - og Mærsks strategi om at binde transporten fra A til B bedre sammen til en samlet løsning - kan også aflæses i en stor stigning i logistiksalget til Mærsks største kunder i Ocean-divisionen.

Ifølge Søren Skou er logistikomsætningen til Mærsks 200 største Ocean-kunder steget med 68 pct. i første kvartal.

Den afgørende forklaring på den bedre end ventede indtjening i logistikforretningen er dog så simpel, som at Mærsk gennem det markant øgede fokus over de seneste år er blevet markant bedre til at drive forretningen.

"Det er almindeligt rugbrødsarbejde, der driver marginerne op her. Vi er simpelt hen blevet bedre til at drive den type forretning," siger Søren Skou.

A.P. Møller-Mærsk har markant fremgang i logistikenhed 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede