Mærsk: 16 dages ventid og mangel på store containere i kinesisk havn

Både Yantian og flere andre havne i området er fortsat påvirket efter smittenedlukning, lyder det fra A.P. Møller-Mærsk.
Foto: Martin Pollard/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Martin Pollard/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Det er fortsat store forsinkelser i havnene omkring det sydlige Kina, efter at smitte med coronavirus brød ud i den store havn Greater China Yantian for omkring tre uger siden.

Efter en periode med nedlukning er havnens aktivitet nu tilbage på 45 pct. af det normale niveau, men både Yantian og flere andre havne i området er fortsat påvirket, skriver Mærsk i sin seneste opdatering til kunderne, der blev offentliggjort fredag.

"Mens det har en positiv betydning for aktiviteten, som snart forventes at nå et niveau fra før hændelsen, vil sejlplanerne fortsætte med at blive påvirket med en gennemsnitlig ventetid på 16 dage og derover," skriver Mærsk.

Både Mærsk og flere af konkurrenterne omdirigerer derfor skibe til nærliggende havne, men også her stiger ventetiderne.

Aktuelt lyder de på 2-4 dage i havnene Shekou, Nansha og Hongkong, og det tal forventes at stige, efterhånden som flere rederier sender deres skibe uden om Yantian.

Mærsk gør opmærksom på, at også forsendelser, der ikke er direkte påvirket af situationen i Yantian, kan blive berørt af de justerede sejlplaner. Formålet er at mindske flaskehale og reducere tabet i global kapacitet, som sker, når skibene ligger stille i venteposition eller skal sejle uden om Yantian.

Under coronakrisen har der været stor mangel på tomme containere, og det er nu blevet forværret i Yantian og Shekou. Her opfordrer Mærsk sine kunder til at skifte til de mindre tyvefodscontainere (TEU) frem for de store fyrrefodscontainere, som er en stor mangelvare.

De ekstraordinære omstændigheder betyder, at containerraterne uge efter uge slår rekord. Udviklingen kan på sigt give anledning til en opjustering, vurderede Sydbank i sidste uge.

"Kampen om pladserne på skibene er kun blevet intensiveret, og vi forventer derfor, at udfordringer i Yantian vil booste fragtraterne yderligere, præcis som det var tilfældet med blokaden i Suez," skrev Sydbank i sidste uge ovenpå de stigende rater og flaskehalse.

"Udfordringerne i Yantian udskyder samtidig en normalisering af containerindustrien, som næppe bliver aktuel før starten af 2022, hvilket betyder, at Mærsk kan nyde godt af de ekstraordinære markedsvilkår igennem hele 2021," konkluderede Sydbank.

Banken løftede sit estimat for årets driftsresultat før af- og nedskrivninger, EBITDA, med 6 pct. til 16,4 mia. dollar. Det er et stykke over A.P. Møllers egen prognose på 13-15 mia. dollar.

Mærsk B-aktien falder 0,4 pct. til 18.260 kr. mandag formiddag.

Kuehne+Nagel ser over 300 containerskibe ligge og vente i kø 

Mærsk har stor succes med at lade kunder tage temperaturen på fragten 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også