MobilityWatch

Mærsk melder om flere ansatte retur i kinesisk havn: Fragten er dog stadig ramt

Ifølge Mærsk har den kinesiske havn annonceret, at produktiviteten langsomt er på vej tilbage.

Foto: Martin Pollard/Reuters/Ritzau Scanpix

Flere ansatte er på vej tilbage til den kinesiske havn Greater China Yantian, der er i gang med sin fjerde uge med nedsat aktivitet oven på et udbrud af coronavirus i havnen.

Det oplyser A.P. Møller-Mærsk i en opdatering til kunderne.

"Efter en periode på seks dage, hvor der har været stoppet for eksporten af containere, har havnemyndighederne i Yantian annonceret, at produktiviteten er på vej tilbage, mens flere ansatte vender retur og flere kajpladser genåbner," skriver rederiet.

Udviklingen har en positiv betydning for aktiviteten i havnen, som ifølge Mærsk snart ventes at nærme sig niveauet fra før udbruddet af coronavirus. Skibenes rettidighed, der beskriver hvor ofte de kommer for sent, vil dog fortsat være påvirket.

Mærsk forventer aktuelt stadig kødannelser med ventetid i 16 dage og opefter, samt at også skibe, der ikke direkte er påvirket af situationen i Kina vil blive ramt, fordi der bliver skubbet til sejlplanerne.

Udbruddet af coronavirus i havnen har betydet delvis nedlukning, kødannelser og flaskehalse samt ikke mindst en dominoeffekt, der har ført til højere ventetider også i de omkringliggende havne, hvor skibe er blevet omdirigeret til.

Mærsk: 16 dages ventid og mangel på store containere i kinesisk havn

DSV Panalpina tror på "ny normal" på containermarkedet næste forår 

Mere fra MobilityWatch

Chef i DSB Ejendomsudvikling stopper pludseligt i sit "drømmejob"

Et pludseligt brud med DSB Ejendomsudvikling betyder, at Christian Melgaard må vinke farvel til sit "drømmejob." Trods ærgrelse over at skulle forlade det historiske udviklingsprojekt Jernbanebyen tager han situationen "ret afslappet" og afviser samtidig over for EjendomsWatch, at han skulle være vanskelig at arbejde sammen med.

Læs også

Relaterede