MobilityWatch

Mærsks flyselskab formåede ikke at omsætte toplinjehop til større overskud

Det A.P. Møller-Mærsk-ejede Star Air må notere sig et mindre fald i overskuddet for 2020, der ellers bød på noget mere aktivitet. 2021 tegner til en endnu mindre bundlinje for flyfragtselskabet.

Foto: Star Air/PR

A.P. Møller-Mærsk har store ambitioner om at blive større inden for logistik og herunder fragt af varer som flycargo.

Selskabets flyselskab, Star Air, må dog trods en øget vækst i omsætningen i 2020 notere sig en lidt mindre bundlinje i coronaåret, hvor netop luftfartscargo ellers generelt havde et stærkt år som følge af flaskehalse andre steder i det globale transportsystem.

Af regnskabet for selskabet, der i 2020 havde 14 store fragtfly af typen B767-fly, hvoraf 12 fløj på fast konktrakt for amerikanske UPS, fremgår det, at omsætningen steg 10 pct. til 162 mio. dollar, svarende til ca. 1 mia. kr.

En kombination af øgede omkostninger til produktion og ansatte samt højere nedskrivninger medførte dog, at driftsindtjeningen landede på 35 mio. dollar mod 38 mio. dollar året før. Efter finansielle omkostninger og skat endte bundlinjen på 25 mio. dollar, hvilket er ca. 1 mio. dollar mindre end året før.

Forventer lavere overskud

I ledelsesberetningen, som er underskrevet af direktør Søren Graversen, der siden er blevet udskiftet med Peter Corfitsen, lyder det, at resultatet anses som "tilfredsstillende":

"Det realiserede resultat for 2020 på 25,2 mio. dollar er på linje med forventningerne i årsrapporten for 2019, hvor forventningerne for 2020 var på mellem 26-31 mio. dollar."

For indeværende år forventer Star Air et endnu lavere resultat i omegnen af 20 mio. dollar som følge af "forventede øgede nedskrivninger", hvilket dog ikke uddybes. Men tingene kan hurtigt ændre sig, lyder det fra ledelsen:

"Det fortsatte udbrud af covid-19 kan dog potentielt påvirke den forventede aktivitet. Derfor forventer ledelsen, at dette kan have en effekt på både den forventede omsætning og resultatet i 2021," tilføjes det.

Star Air-ledelsen nævner desuden, at man har forlænget aftalen med UPS i april 2021, så den nu løber frem til 2028.

Misser kvindemål

I øvrigt påpeger selskabet, at der ved regnskabsaflæggelsen ikke er nogen kvinder i den fem mand store ledelse. Derfor har selskabet heller ikke levet op til sit diversitetsmål fra 2017 om at have 25 pct. af det underrepræsenterede køn i ledelsen inden for fire år.

"Baggrunden for ikke at nå målet er, at der ikke er fundet nogen kvindelige kandidater til ledige stillinger i ledelsen."

Luftfragtselskabet har hovedkvarter i Københavns Lufthavn og havde ved udgangen af 2020 225 ansatte.

Som nævnt har Peter Corfitsen overtaget som ny topchef i maj 2021. Han har til ShippingWatch tidligere udtalt, at Star Air spiller en vigtig rolle for A.P. Møller-Mærsk fremover:

"Star Air har levet et stille liv, men opereret en kontrolleret forretning med hovedsageligt to kunder. Med Maersks ekspanderende strategi har man fået øjnene op for, at Star Air kan være en løftestang i forhold til at tilbyde kunder muligheder på tværs af logistikløsninger, som ikke kun er sø- og landrelateret, men også i høj grad luftfart."

Læs interviewet nedenfor:

Maersk vil udvide sit luftfragtselskab og have flere fly

Luftfartslobby mister formand og udvider bestyrelsen

Mere fra MobilityWatch

DB Cargo lægger ny stor togordre

DB Cargo, der er ejet af Deutsche Bahn, har lagt en større ordre på ny tog som en del af sit langsigtede mål om at erstatte sine 900 dieseldrevne tog.

Læs også

Relaterede