Oslo Lufthavn lægger milliardordre på Aarhus-udviklet bagagesystem

Logistik- og transportvirksomheden Beumer Group skal levere en ny bagageløsning, der er udviklet i Aarhus, til Oslo Gardermoen Lufthavn.
"Jeg synes, det er supersejt at vide, at der står ”Made in Denmark” på bagagesystemerne i flere af verdens allerstørste lufthavne. Vi har formået at opbygge en helt særlig teknologisk kompetence her i det østjyske, som kan noget unikt, der efterspørges i hele verden. Det synes jeg godt, vi kan ranke ryggen over," siger Klaus Spens, adm. direktør i Beumer Group. | Foto: PR/Beumer Group
"Jeg synes, det er supersejt at vide, at der står ”Made in Denmark” på bagagesystemerne i flere af verdens allerstørste lufthavne. Vi har formået at opbygge en helt særlig teknologisk kompetence her i det østjyske, som kan noget unikt, der efterspørges i hele verden. Det synes jeg godt, vi kan ranke ryggen over," siger Klaus Spens, adm. direktør i Beumer Group. | Foto: PR/Beumer Group

Det norske lufthavnsselskab Avinor, som står for driften af Oslo Lufthavn, har udpeget tyske Beumer Group til at skulle levere et nyt bagagehåndteringssystem.

Ordren beløber sig til lidt over 1 mia. kr. og sikrer ifølge Beumer Group arbejde til de 800 medarbejdere, som selskabet har i Danmark i Aalborg og i Aarhus, som har stået for udviklingen af bagagesystemet.

Det nye bagagesystem er baseret på det såkaldte Crisbag-system, som Beumer Group leverer. Det har angiveligt en 100 pct. sporing på al bagage, der kører igennem systemet, hvilket skal sikre, at bagage ikke pludselig bliver væk.

Ordren fra Oslo Lufthavn peger ind i en større tendens, som man oplever hos Beumer Group, mener direktør Klaus Spens.

"Vi kan se, at det bliver stadig vigtigere for lufthavnene, at bagagen kan flyttes effektivt og sikkert, fordi det i sidste ende giver en kortere transfertid ved flyskift. Det betyder, at flyene hurtigere kan komme på vingerne igen, og det gør lufthavnen attraktiv for flere flyselskaber. Og som passager betyder det, at du slipper for ærgrelsen ved, at kufferten er blevet væk," udtaler han i en pressemeddelelse.

Bagagesystemet skal være klar til drift i sommeren 2024, mens kontrakten, som Beumer Group har indgået med Oslo Lufthavn, også indeholder en aftale om, at selskabet skal drive og vedligeholde bagagesystemet 25 år frem.

Ny SAS-boss overtager store udfordringer: "Han skal genopfinde selskabet"

K havde gerne set penge til udkantslufthavne i aftale om infrastruktur 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også