Jens Bjørn Andersen: Opjustering er primært drevet af problemramt søfragtmarked

Det er især udviklingen på markedet for søfragt, der ligger bag opjustering fra DSV.
DSV Panalpinas administrerende direktør Jens Bjørn Andersen | Foto: DSV
DSV Panalpinas administrerende direktør Jens Bjørn Andersen | Foto: DSV
AF RITZAU FINANS

DSV Panalpinas opjustering mandag morgen er mest drevet af søfragtmarkedet, der har været i temmelig store problemer.

Det udtaler DSV Panalpinas administrerende direktør Jens Bjørn Andersen efter opjustering af forventningerne samt efter gennemførelsen af det 30,2 mia. kr. store opkøb af Agilitys logistikforretning, Global Integrated Logistics (GIL).

Markedet for søgfragt er ifølge logistikselskabets topchef presset af kapacitetsproblemer, nedlukning af havne samt problemerne tidligere på året med et stort containerskib, der satte sig på tvær i Suez-kanalen.

Coronapandemien viser også fortsat sit grimme ansigt, hvor en havneterminal i verdens største havn, Ningbo, var lukket ned i sidste uge som følge af et coronavirusudbrud.

"Det gør, at det bliver svært at få de normale fragtplaner til at køre. Det har gjort, at raterne bliver ved med at stige," siger Jens Bjørn Andersen.

Alle problemerne med at finde ledig kapacitet til at få fragtet godset er ifølge topchefen også forbundet med markant større arbejdsbyrde.

"Når man skulle booke noget luftfragt eller nogle containere for to til tre år siden. Så kunne man booke det og regne med, at det skete," fortæller DSV Panalpinas topchef, der fortsætter:

"Nu skal vi for det første bruge længere tid på at finde kapacitet. Der skal også arbejdes på at sikre, at godset flytter sig, som vi forventer, det gør. Det gør det nemlig ikke altid."

Når det ikke sker, skal medarbejderne i DSV Panalpina ud at arbejde på at finde alternative løsninger til kunderne.

Det kan eksempelvis være at finde et alternativt rederi. Med gods fra Asien kan det måske også være at foreslå en togløsning eller måske en lastbilløsning.

"Det lyder måske lidt vanvittigt, men vi har også startet en lastbilløsning fra Kina til Europa," udtaler Jens Bjørn Andersen, der pointerer, at man med denne løsning jo ikke kan konkurrere med containerskibe, der kan fragte tusindvis af containere.

Nyansættelser

Den større arbejdsbyrde har ifølge topchefen medført, at DSV Panalpina i nogle udvalgte lande har været ude at ansætte nye medarbejdere.

Selskabet har dog også ventet lidt med ansættelserne af respekt for de 17.000 nye medarbejdere, der kommer ind i koncernen med opkøbet af GIL.

Generelt er DSV Panalpinas øverste chef meget tilfreds med, at hele opkøbet af GIL er kommet hurtigt på plads med myndighedernes godkendelse og det hele.

"Det er en frustrerende periode, når man har annonceret et opkøb uden at kunne komme rigtig i gang. Vi har selvfølgelig brugt tiden på at planlægge integrationen så godt som muligt."

"Nu er det vores selskab, og vi glæder os bare til at komme i gang med at lægge de to selskaber sammen," afslutter Jens Bjørn Andersen.

DSV melder DB Schenker ud som det næste mulige opkøb 

Synergieffekter fra GIL vil formentlig vokse gradvist hos DSV 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også