Mærsk-chef er begejstret over hurtig opskalering af grønne skibe

Ifølge chef for dekarboniseringen af Mærsks flåde er den hurtige opskalering et eksempel på, at branchen faktisk kan løse problemerne.
Foto: Jason Redmond/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Jason Redmond/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Mærsk løfter tirsdag sløret for et heftigt gearskifte i selskabets grønne ambitioner med en bestilling af otte store karbonneutrale containerskibe.

Det er en stor acceleration i forhold til tidligere på året, hvor Mærsk annoncerede, at selskabet agtede at have sit første karbonneutrale skib - et feederskib med en kapacitet på 2000 tyvefodscontainere (teu) på vandet i 2023.

De nye skibe bliver 350 meter lange og får en kapacitet på 16.000 teu hver og skal erstatte aldrende kapacitet i Mærsk-flåden.

"Vi er meget begejstrede for det her. For et halvt år siden stod vi og sagde, at vi kunne bygge ét lille skib, og nu er vi kommet hertil," siger Morten Bo Christiansen, der er chef for dekarboniseringen af Mærsks flåde, til Ritzau Finans.

"Det viser, at det her kan skaleres til noget, som faktisk løser problemet for branchen. Vi føler en forpligtelse til at gøre noget, og vi har meget stor støtte fra vores kunder. Det er i hvert fald svært at komme nu og sige, at det her ikke er et problem, der skal løses lige nu," fortsætter han.

Kunne man ikke have gjort noget før, hvis værfterne allerede er klar til at bygge så store skibe nu?

"For et halvt år siden fandtes den her motor slet ikke endnu, så vi kunne ikke have bygget dem," siger Morten Bo Christiansen.

Brændstof er stadig en udfordring

Han peger også på, at det stadig ikke står klart, hvordan Mærsk vil skaffe tilstrækkeligt med grønt brændstof, som skibene, der har en såkaldt "dual motor"-teknologi, kan sejle på.

Motorteknologien gør det muligt at sejle på både mere traditionel lavsvovlsolie og grønt brændstof, som i Mærsks tilfælde bliver en form for metanol.

Hvilke type metanol ligger endnu ikke helt fast, og hvordan Mærsk skal nå i mål er heller ikke helt på plads.

"Flaskehalsen her er at få skaffet nok af det her brændstof. Det er stadig en udfordring. Jeg kan heller ikke garantere, at skibene fra dag ét kommer til at sejle på det, men vi gør, hvad vi kan," siger Morten Bo Christiansen.

I sidste uge oplyste Mærsk, at selskabet har indgået en aftale med danske REintegrate om brændstoffet til selskabets første karbonneutrale skib - feederskibet på 2000 teu.

Det første af de otte nye skibe leveres i første kvartal 2024, og med i aftalen er der også en option på yderligere fire skibe i 2025.

Prisen for skibene er omtrent 175 mio. dollar stykket, oplyser Mærsk.

Mærsk sætter fart på omstilling: Køber otte store karbonneutrale skibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også