MobilityWatch

Københavns Kommune: Intervare har ikke dokumenteret forbedrede chaufførforhold

Intervare, der står bag Nemlig.com, har ikke dokumenteret tilstrækkeligt, at løn- og arbejdsvilkår er forbedret hos chauffører, der kører for selskabet, lyder det fra Københavns Kommune til MobilityWatch.

Foto: Thomas Borberg

Dårlige forhold hos de chauffører, der kører for selskabet Intervare, som ejer Nemlig.com, fik Københavns Kommune til at give virksomheden et ultimatum.

Intervare fik en frist til fredag den 3. september til at rette op på forholdene for chaufførerne og sende dokumentation på det til Københavns Kommune. Ellers ”vil det få konsekvenser – i form af f.eks. bod, tilbageholdelse af vederlag eller i yderste konsekvens ophævelse af kontrakten," lød det tidligere fra kommunen.

Ifølge MobilityWatchs oplysninger havde Intervare sendt dokumentation til Københavns Kommune inden for fristen, men nu oplyser kommunen til MobilityWatch, at man mener, at dokumentationen er mangelfuld og derfor ikke lever op til kravene.

Kommunen oplyser, at den mangelfulde dokumentation både går på den manglende efterbetaling af chaufførerne. Desuden lever dokumentationen på, hvordan virksomheden vil forbedre løn- og arbejdsforhold for chaufførerne i fremtiden, ikke op til kravene.

Københavns Kommune ønsker ikke at kommentere sagen yderligere, men oplyser, at kommunens CSR-råd nu skal lave en indstilling til Sundheds- og Omsorgsudvalget og Socialudvalget, hvor der herefter skal træffes politisk beslutning om, hvad der videre skal ske i sagen.

MobilityWatch forsøger at få en kommentar fra Intervare på udmeldingen fra Københavns Kommune.

Borgmester: "Hammeren skal falde"

Københavns Kommune har tidligere meldt ud, at man mener, at chaufførerne i gennemsnit er blevet underbetalt med 11.000 kr. per person om måneden, samtidig med at de reelt ikke har haft mulighed for at holde fri eller melde sig syge, da fravær har betydet sanktioner i form af eksempelvis bøder.

Fredag den 10. september udtalte overborgmester i Københavns Kommune, Lars Weiss (S), til P1 Morgen, at når en virksomhed ikke lever op til reglerne, "så skal hammeren falde," og at han tror, "det bliver vanskeligt" fortsat at samarbejde med Intervare.

”De historier, der nu har været fremme omkring Intervare, det bekræfter mig i, at der simpelthen ikke er styr på det i Intervare. De lever simpelthen ikke op til de kontrakter, der er underskrevet med Københavns Kommune,” siger Lars Weiss til P1 Morgen.

Direktør for Intervare, Stefan Plenge, udtalte til programmet, at han stadig tror på, at de to parter kan finde en løsning.

”Vi forstår ikke, hvordan Københavns Kommune er kommet frem til de beregninger (underbetaling på 11.000 kr. per chauffør red.). Vi har med fakta tydeligt dokumenteret, at alt er i den skønneste orden, og det er der desværre ikke lydhørhed over for hos Københavns Kommune. Jeg tror stadig, vi finder frem til en venlig løsning med Københavns Kommune, vi har trods alt samarbejdet i 20 år med den samme forretningsmodel,” lyder det fra Stefan Plenge.

Intervare har under hele sagsforløbet fastholdt, at chaufførerne, der leverer varer ud, er ansat af selvstændige vognmænd og ikke selskabet selv.

Nemlig.coms moderselskab kræver dementi af Københavns Kommune

Intervare om aflønning af vognmænd: Københavns Kommune har fremført "forkerte konklusioner" 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede