Skou om Mærsks rolle i samfundsdebatten: "Vi har ikke kun fokus på bundlinjen"

Mærsks topchef siger efter kritik af markering under Pride-event, at det er forkert at prøve at skabe en "kunstig modsætning mellem virksomhederne og samfundet."
Søren Skou, topchef i A.P. Møller-Mærsk | Foto: PR-FOTO
Søren Skou, topchef i A.P. Møller-Mærsk | Foto: PR-FOTO
AF MARKETWIRE

Mærsk luftede sammen med mange andre store virksomheder regnbueflaget i løbet af World Pride i København, og det er en stigende tendens, at store virksomheder markerer sig politisk. Store selskaber, der forholder sig neutralt i politiske henseender, fremstår i højere og højere grad som uinteresserede i det omkringliggende samfund.

Det forstår Søren Skou, topchef i Mærsk koncernen, men det kan være en utaknemmelig opgave at markere sig, når man er leder af en stor virksomhed. Han må ikke tie stille, men når han taler, bliver han beskyldt for at følge strømmen blot for indtjeningens skyld. Den dobbelthed har Søren Skou en kraftig aversion imod, og det handler et stort interview i Berlingske Business med topchefen om.

"Det er forkert at prøve at skabe en kunstig modsætning mellem virksomhederne og samfundet. Langt de fleste virksomheder i dag - og helt sikkert også Mærsk - ser sig selv som en virksomhed, der skal skabe værdi for vores kunder og aktionærer, men også for vores medarbejdere og i de samfund, vi er en del af," siger han.

Mærsk-chef svarer igen på kritik: Vi bliver hånet for at tage ansvar 

Det bliver underbygget af, at Mærsk som det første rederi i verden har bestilt containerskibe, der sejler på det næsten CO2 frie brændstof metanol. Noget der kan sætte gang i den grønne omstilling i en fortrinsvis sort branche, og det må forstås, at det ikke er en beslutning, som er taget med profitten i højsædet.

"Vi har ikke kun fokus på bundlinjen, og hvis det nogensinde har været sådan, er det for længst slut. Vi kan kun eksistere som en integreret del af det samfund, som vi er i," siger Skou.

Det er en holdning, der er vigtig for topchefen at markere, så medarbejderne kan se, at de arbejder i et selskab, der vil omverdenen og behandler alle godt uanset forskelligheder.

Og at markere sig bliver han ved med, opsummerer artiklen, for i fremtiden vil der være en sammenhæng mellem de virksomheder, der tør gå forrest med progressive bæredygtige løsninger, og de virksomheder, der kaster det største overskud af sig.

Mærsk holder fast i tidligere udmeldt punktlighedsmål 

Medie: Deutsche Bank hjælper Mærsk med muligt frasalg 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også