Mærsk-chef: Største problem er mangel på arbejdskraft på havne
![Foto: Bidstrup Stine/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13424183.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20060901-001845-pf-1920x1081we.jpg)
Der mangler arbejdskraft på havnene, og det er det største problem for skibsindustrien lige nu, som er skyld i flaskehalse og skibe, der ligger i kø.
Det siger administrerende direktør for A.P. Møller-Mærsk, Søren Skou, på et pressemøde i forbindelse med selskabets regnskab for tredje kvartal.
"Mangel på arbejdskraft er det primære problem her og nu. For havnene er udfordringen på den længere bane automatisering," siger Søren Skou.
"Der skal skaffes flere mandetimer," lyder det videre.
Det er nødvendigt for at afvikle køen og håndtere de mange containere, som strander på havnene. Lige nu ligger omkring 80 skibe i kø ud for havnen i Los Angeles, og der er også kø ved store kinesiske havne.
"Når de ligger i kø i 14 dage ud for Los Angeles, så mangler de et andet sted," siger Søren Skou.
Er det en løsning at hæve lønnen?
"Det er allerede sket i stort omfang," siger Søren Skou.
Han uddyber, at en lastbilchauffør i Storbritannien, hvor brexit også skaber udfordringer, i gennemsnit tjener 1 mio. kr. Og ser man på varehusene i USA, er gennemsnitslønnen hævet fra 16 dollar i timen til 24 dollar i timen.
"Lønningerne er gået markant op," siger Søren Skou.
For at forsøge at afhjælpe problemet har Mærsk desuden skaffet ekstra kapacitet. Ifølge topchefen har rederiet aldrig haft så meget kapacitet på vandet, som det er tilfældet lige nu. Men en stor andel af skibene er låst fast i køer.
"Alle skibe er ude at sejle, men flere ligger stille," konstaterer topchefen.
Opdateret kl. 11.35 med yderligere oplysninger.
Mærsks tre store logistikben brager frem
Mærsks havnedivision leverer marginalt bedre end ventet
Relaterede artikler
Mærsks tre store logistikben brager frem
For abonnenter