Halvdelen af de danske vognmænd kan ikke finde chauffører

Ifølge en undersøgelse blandt brancheorganisationen ATL's medlemmer har halvdelen af alle vognmænd forgæves forsøgt at rekruttere flere chauffører inden for de seneste tre måneder. Det betyder, at flere lastbiler holder stille eller bliver solgt fra. Trods chaufførmanglen er der dog optimisme blandt vognmændene.
Foto: Tycho Gregers/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Tycho Gregers/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Halvdelen af alle vognmænd har rekrutteret forgæves i løbet af de sidste tre måneder, skriver Transportens Arbejdsgivere (ATL).

Organisationen har foretaget en undersøgelse blandt sine medlemmer – 122 vognmænd er vendt tilbage, hvoraf 60 forgæves har forsøgt at ansatte flere chauffører i perioden.

Det er alvorligt, lyder det fra organisationen, da konsekvensen ved chaufførmanglen er, at lastbilerne står stille eller bliver solgt fra, samt at investeringer bliver udskudt, eller kunder decideret bliver afvist, da der ikke er nogen til at køre vognen.

"Det er alvorligt for den enkelte vognmand, som taber omsætning og kunder. Og for samfundet har det den kedelige konsekvens, at vi ikke får nok ud af det økonomiske opsving. Vi misser en mulighed for at skabe vækst og skaffe penge til velfærd," lyder det fra ATL's direktør, Lars William Wesch.

Optimisme hos vognmændene

Men selvom manglen på chauffører kan få alvorlige konsekvenser, lyder det samtidig fra ATL, at der er optimisme at spore hos vognmændene.

80 pct. af de virksomheder, som er vendt tilbage i ATL's undersøgelse, forventer nemlig en uændret eller stigende omsætning i fjerde kvartal af 2021 og første kvartal af 2022 sammenlignet med de tilsvarende kvartaler året før.

"Grundlæggende går det rigtigt godt i de danske virksomheder. Der er gang i eksporten, byggeriet og det almindelige forbrug, og det smitter af på transportbranchen. Når der ikke er flere vognmænd, som forventer stigende omsætning, skyldes det nok, at der samtidig er nogle store udfordringer i form af mangel på både medarbejdere og materialer," lyder det fra Lars William Wesch.

52 pct. af vognmændene forventer en omsætning på samme niveau, mens 27 pct. forventer en stigende omsætning.

Planlagt exit fra Leman gik op i røg – nu er Thomas Krøyer i en situation han aldrig har prøvet før 

Logistikkaos har øget fokus på automatisering og kunstig intelligens hos DSV 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også