MobilityWatch

Svækkelsen af lira skaber travlhed for DFDS på Middelhavsruterne

Fragtruterne i Middelhavet oplever øget aktivitet i øjeblikket som følge af svækkelsen af den tyrkiske valuta, meddeler rederi- og logistikkoncernen.

Foto: DFDS

Den tyrkiske liras nedtur skaber travlhed på DFDS' fragtruter ud af Tyrkiet til europæiske lande som Italien og Frankrig samt Tyskland via Italien. Tyrkernes konkurrenceevne er nemlig styrket markant i den senere tid efter en dramatisk svækkelse af lira på over 40 pct. i år.

Samtidig kan DFDS glæde sig over, at rederiet ikke rammes direkte på billetpriserne, da overfarterne afregnes i euro, fortæller Søren Brøndholt Nielsen, rederiets IR- og kommunikationsdirektør, til MarketWire.

"Men liraens nedtur har selvfølgelig betydning for eksport- og importvolumenerne ud og ind af Tyrkiet. Vi har igennem 2021 set, at den svage lira har boostet eksportindustrien," fortæller IR-direktøren.

Alene i tredje kvartal steg fragtvolumenerne på DFDS' Middelhavsruter med 12,2 pct. på grund af høj vækst i den tyrkiske eksport, der ofte forarbejder halvfabrikata fra EU, og derefter sender de færdige vare retur.

Derfor har DFDS' kunder, der tæller store tyrkiske og internationale speditionsvirksomheder, også behov for at sikre et transportloop for lastbiltrailerne, der fragter varer for de tyrkiske eksportvirksomheder.

"Vi mærker dog, at vi sender flere tomme trailere tilbage til Tyrkiet fra Europa. Der er en ubalance nu på omkring 10 pct., fordi liraens svækkelse gør, at de tyrkiske eksportmængder vokser hurtigere end importmængderne," siger Søren Brøndholt Nielsen.

Han nævner i øvrigt, at DFDS har nogle af sine omkostninger i lira, så også på den vis er den umiddelbare effekt af lirasvækkelsen positiv omregnet til kr.

DFDS' Middelhavsruter omsatte i de seneste 12 måneder, det vil sige fra oktober sidste år til og med september i år, for knap 2,8 mia. kr. og leverede et driftsresultat før af- og nedskrivninger på lige over 1 mia. kr.

Amerikansk lavprisselskab dropper dedikerede fragtfly på grund af stigende rejselyst

Toplinjen og driftsindtjeningen gik tilbage hos sønderjysk speditør 

Mere fra MobilityWatch

Yngre piloter går nu i åben krig med SAS-piloterne og Dansk Metal

Flyvebranchens Personaleunion, FPU, der især organiserer de yngre piloter, går midt i SAS-konflikten og pilotstrejken i struben på deres egne pilotkolleger og Dansk Metal. Dansk Metal kannibaliserer og ønsker blot de yngre piloters arbejdspladser lukket, siger FPU-formanden.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs