Strategier for transport og logistik ændres: Vil mindske fragtpresset

Det er udfordringer med flaskehalse og høje logistikomksotninger, der får virksomheder til at ændre deres strategier midlertidigt eller permanent.
Foto: Tycho Gregers/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Tycho Gregers/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Virksomheder indfører nye strategier for at mindske presset fra høje omkostninger til logistik og de flaskehalsproblemer som pandemien har skabt for de globale forsyningskæder.

Det skriver The Wall Street Journal.

Nogle virksomheder forsætter de midlertidige løsninger - som at bruge ledige lastvogne som lager - på udfordringerne med nedbrudte forsyningskæder.

Men ifølge avisen forsøger en række virksomheder i langt højere grad at omsadle og lægge nye strategier. Nogle prøver at vride mere kapacitet ud af de nedbrudte forsyningskæder, mens andre prøver at mindske omkostningerne ved mere lokale råvare og produkt indkøb.

De stigende omkostninger til transport og logistik rammer især mindre virksomheder hårdt - hvor både priser på shipping, lastbiltransport og pakke service er steget markant - hvilket truer overskuddet, mens de store virksomheder opererer med helt andre marginer og dermed kan begå sig med langt færre problemer.

Store virksomheder som blandt andet Home Depot og Walmart, kan i kraft af deres position på markedet og kapital indføre tiltag af helt andre størrelsesordner. Det ses blandt andet at disse virksomheder chartrer fragtskibe, skriver The Wall Street Journal.

Små logistikaktører står til at blive klemt i de store selskabers opkøbsræs

Branchekendere tager Mærsks afvisning af DB Schenker-køb med et gran salt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også