Mærsk-direktør: "Vi må også forvente forstyrrelser fremover"

Forstyrrelser i de globale logistikkæder vil også være et fænomen, der opstår i fremtiden, vurderer Mærsk-boss.
"Vi arbejder målrettet på at etablere et langsigtet partnerskab med vores kunder, hvor vi står for hele deres forsyningskæde. Efterspørgslen på robuste, digitale og datadrevne løsninger er steget markant under pandemien," fortæller Vincent Clerc, adm. direktør for Ocean & Logistics i Mærsk. | Foto: PR / Maersk
"Vi arbejder målrettet på at etablere et langsigtet partnerskab med vores kunder, hvor vi står for hele deres forsyningskæde. Efterspørgslen på robuste, digitale og datadrevne løsninger er steget markant under pandemien," fortæller Vincent Clerc, adm. direktør for Ocean & Logistics i Mærsk. | Foto: PR / Maersk
AF MARKETWIRE

Havnene på den amerikanske vestkyst er stadig dem, der skaber de største udfordringer for verdens containerrederier, og hvor køen af skibe vokser dag for dag.

Det skaber forstyrrelser og problemer for fragtmarkedet verden over, fordi trafikpropper og kødannelser holder på kapaciteten, som så ikke kan benyttes andre steder, lyder det fra A.P. Møller-Mærsk.

"Pointen er, at forstyrrelser i en enkelt havn skaber afledte effekter i resten af verden, når skibe enten ligger i venteposition for at komme i havn eller bliver sendt til en anden havn end planlagt," siger Vincent Clerc, adm. direktør for Ocean & Logistics.

Ifølge den seneste melding er forsinkelserne i Los Angeles og ved Seattle 15-25 dage. Der er også ventetid flere steder i Asien og Nordeuropa, men her er der tale om dage frem for uger.

Og det er sandsynligt, at den tendens vil vare ved.

"Vi må forvente, at der også fremover vil ske forstyrrelser i de globale logistikkæder, og derfor er det nødvendigt med øget fleksibilitet, manøvrerum og robusthed i forsyningskæderne," siger Vincent Clerc.

Han peger på digitalisering som en del af løsningen, samt ikke mindst Mærsks strategi om at stå for en større del af kundernes forsyningskæde selv.

"Vi arbejder målrettet på at etablere et langsigtet partnerskab med vores kunder, hvor vi står for hele deres forsyningskæde. Efterspørgslen på robuste, digitale og datadrevne løsninger er steget markant under pandemien," siger han.

Det betyder, at flere kunder har tilknyttet sig længerevarende kontrakter på de lange ruter. Andelen er steget til 64 pct. fra tidligere 50 pct. det seneste år.

Udover den manglende kapacitet er der store udfordringer på havnene, hvor produktiviteten ligger et godt stykke under niveauet før coronapandemien brød ud. Kort før nytår var produktiviteten hos flere af de største havne i verden nede på 60-70 pct. når man sammenligner med tiden inden pandemien, lyder det fra Vincent Clerc.

"Blandt andet fordi der mangler arbejdskraft og lastbilchauffører. Derudover er der flaskehalse med tomme containere, der ikke bliver hentet til tiden," fortæller han.

Afgørende element i EU's vejpakke ser ud til først at lande i 11. time 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også