Mærsk rykker klimamål ti år frem

A.P. Møller-Mærsk vil nu være klimaneutral i 2040.
Foto: Marcos Moreno/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Marcos Moreno/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

A.P. Møller-Mærsk skruer op for egne ambitioner og satser nu på at være klimaneutral i 2040. Det er ti år før det tidligere mål om klimaneutralitet i 2050, der blev sat i 2018.

Det fremgår af en meddelelse tirsdag morgen.

Målsætningen strækker sig fra rederiets egen forretning og skibe til de underleverandører, som Mærsk samarbejder med.

På den kortere bane sættes der også mere specifikke mål for det igangværende årti. Senest i 2030 er det ambitionen at reducere udledningen af drivhusgasser fra rederidriften med 50 pct., mens terminalaktiviteternes udledning skal sænkes med 70 pct., når man sammenligner med niveauet i 2020.

"De her meget ambitiøse mål markerer vores forpligtelse over for samfundet og de mange kunder, der efterspørger klimaneutrale forsyningskæder," siger Søren Skou, administrerende direktør i A.P. Møller-Mærsk, i meddelelsen.

For underleverandørerne i forsyningskæden er målet, at 25 pct. af det gods, der fragtes på søen, skal være med grønt brændstof. For luftfragten er det 30 pct.

"Som en global leverandør af logistikservices gennem hele forsyningskæden og alle transportformer er det strategisk helt nødvendigt for Mærsk at udvide vores mål om klimaneutralitet til hele forretningen. Videnskaben er tydelig, og vi skal gøre noget nu for at levere en markant fremgang i det her årti," lyder det videre.

Mærsk har også tidligere justeret på klimamål i jagten på at blive klimaneutral. Oprindeligt var det målsætningen at være klimaneutral i 2050, og dengang lancerede rederiet også en ambition om at have det første klimaneutrale skib på søen i 2030. Den plan blev dog revet over sidste år, og Mærsk forventer nu i stedet at have det første skib på vandet i 2023. Aktuelt er 12 skibe, der kan sejle på metanol, ved at blive bygget for rederiet.

Ambitionerne fra Mærsk læner sig op ad Science Based Targets-initiativet, som shippingkoncernen tidligere har tilsluttet sig, og som skal understøtte ambitionerne om at begrænse den globale opvarmning til 1,5 grader. De konkrete mål for shippingindustrien er endnu ikke fastlagt under initiativet, men Mærsk forventer, at de vil ligge på linje.

Mærsk-direktør: "Vi må også forvente forstyrrelser fremover" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også