MobilityWatch

Mærsk-chef: Nye klimamål sender signaler til leverandører

A.P. Møller-Mærsk har fremrykket mål om klimaneutalitet og sat delmål for 2030. Ifølge klimachef er det vigtigt at stille krav til samarbejdspartnere: "Forhåbentlig bliver den nye normal, at både skibe, fly og tog selvfølgelig skal lægges om til klimaneutral drift på et tidspunkt."

Foto: Raphael Knipping/AP/Ritzau Scanpix

Der er skruet op på forventningerne til både klimamål og samarbejdspartnere hos A.P. Møller-Mærsk, der senest i 2040 vil drive en fuldstændig klimaneutral forretning.

Det gælder både for selskabets egen forretning og de underleverandører, som Mærsk samarbejder med. Og det stiller krav til de mange samarbejdspartnere.

Ifølge Jacob Sterling, chef for dekarbonisering og forretningsudvikling hos A.P. Møller-Mærsk, starter det med et klart signal til leverandørerne.

"Det starter med, at vi gør det, vi gør i dag ved at fortælle højt og tydeligt, at det her kommer vi til at forvente af alle, der arbejder sammen med os," siger han til MarketWire.

Ligger der i det, at hvis man ikke er villig eller kan gå den vej, så skal man gå et andet sted hen?

"Det vil i sidste ende være konsekvensen ja, men de forventninger, som kommer fra os, vil også komme fra mange andre, fordi det forhåbentlig bliver den nye normal, at både skibe, fly og tog selvfølgelig skal lægges om til klimaneutral drift på et tidspunkt," siger han.

Han understreger samtidig, at der er tale om et samarbejde, hvor Mærsk er klar til at påtage sig sin del af opgaven for i fællesskab at finde de rigtige løsninger.

Mål rykker ti år frem

Mærsk fastsatte i 2018 en ambition om at være klimaneutral i 2050, men det mål er nu rykket ti år frem. Det kan lade sig gøre, fordi Mærsk over de seneste 3-4 år har brugt tid og kræfter på at forstå de teknologier, som skal til for at rykke på udviklingen inden for både shipping, vejtransport, tog og fly, fortæller Jacob Sterling.

"Det har vi en meget dybere forståelse for nu, og vi kan også se, at når vi virkelig begynder at lægge tryk bag, så kan der ske noget relativt hurtigt. Det er nok de to vigtigste grunde til, at vi tror, vi kan gøre det frem mod 2040 i stedet for 2050," siger han.

"Det er spørgsmål om, at teknologier enten skal færdigudvikles og skaleres op, eller at de bare skal skaleres op. Og så er det jo bare at komme i gang," lyder det videre.

På den kortere bane er der også sat mere specifikke mål for det igangværende årti. Senest i 2030 er det ambitionen at reducere udledningen af drivhusgasser fra rederidriften med 50 pct., mens terminalaktiviteternes udledning skal sænkes med 70 pct., når man sammenligner med niveauet i 2020.

For underleverandørerne i forsyningskæden er målet, at 25 pct. af det gods, der fragtes på søen, skal være med grønt brændstof. For luftfragten er det 30 pct.

Trods nye klimaambitioner: Mærsk vil først se på mål for landtransport i 2022 

Mærsk rykker klimamål ti år frem 

Mere fra MobilityWatch

Chef i DSB Ejendomsudvikling stopper pludseligt i sit "drømmejob"

Et pludseligt brud med DSB Ejendomsudvikling betyder, at Christian Melgaard må vinke farvel til sit "drømmejob." Trods ærgrelse over at skulle forlade det historiske udviklingsprojekt Jernbanebyen tager han situationen "ret afslappet" og afviser samtidig over for EjendomsWatch, at han skulle være vanskelig at arbejde sammen med.

Læs også

Relaterede