Udsigt til stærk 2022-prognose forud for regnskab

Den Hedehusene-baserede speditørkoncern ventes at komme med store forventninger til 2022 efter et stærkt 2021.
I vejdivisionen, Road, venter Sydbank stigende aktivitet inden for international transport, mens indenlandsk transport også ventes at være stærk. Sydbanks senioranalytiker ser dog fortsat lidt modvind fra bilindustrien. | Foto: DSV Panalpina
I vejdivisionen, Road, venter Sydbank stigende aktivitet inden for international transport, mens indenlandsk transport også ventes at være stærk. Sydbanks senioranalytiker ser dog fortsat lidt modvind fra bilindustrien. | Foto: DSV Panalpina
AF MARKETWIRE

DSV ventes at levere et rekordresultat og en stærk prognose, når transport- og logistikgiganten er klar med regnskab for fjerde kvartal onsdag morgen klokken 7.30.

Det vurderer Sydbanks senioranalytiker Mikkel Emil Jensen, der fastholder anbefalingen ”køb” forud for regnskabet.

I midten af august annoncerede DSV opkøbet af Global Integrated Logistics (GIL) fra Agility, og opkøbet blev godkendt i midten af tredje kvartal, så derfor har selskabet bidraget fuldt ud i hele fjerde kvartal, hvor effekten ventes at være mest udtalt inden for sø- og luftfragt.

"Indregningen af GIL vil styrke volumen, men tynge indtjeningsmarginalerne en smule," vurderer Mikkel Emil Jensen, der forventer, at integrationen er forløbet efter planen, og at GIL har bidraget med 650 mio. kr. i kvartalet.

Air & sea ventes igen at vise stærk vækst

I DSV’s klart største division, Air & Sea, venter Sydbank igen en meget stærk udvikling.

I luftfragt, forventer Sydbank, at den organiske vækst er stærk, drevet fortsat af høj global efterspørgsel efter varer, drevet af e-commerce, skæve forbrugsvaner og den løbende genåbning af økonomien.

"I søfragt er efterspørgslen også stærk, men grundet mangel på kapacitet er der generelt store udfordringer med at øge antallet af fragtede containere," vurderer Mikkel Emil Jensen.

Opkøbte GIL ventes at understøtte volumenvæksten, der for luftfragt ventes at nå 36 pct., og for søfragt ventes den at nå 28 pct.

"Nye restriktioner og vedvarende høj efterspørgsel efter varer holder det globale forsyningskaos i et jerngreb, og vi forventer på den baggrund, at bruttoresultatet per fragtet enhed (yield) fortsat ligger højt i både luft- og søfragt," skriver Sydbank.

I vejdivisionen, Road, venter Sydbank stigende aktivitet inden for international transport, mens indenlandsk transport også ventes at være stærk. Sydbanks senioranalytiker ser dog fortsat lidt modvind fra bilindustrien.

I DSV’s lagerdivision, Solutions, venter Sydbank en stærk fremgang i aktivitetsniveauet fra stærk vækst i e-handel og høj efterspørgsel efter lagerplads, mens bedre udnyttelse af varehuse vil understøtte indtjeningsmarginalerne.

Indtjeningsmæssigt venter Sydbank, at DSV vil lande driftsindtjeningen på 16,2 mia. kr. i 2021, hvilket er en smule over prognosen på 15,25-16,00 mia. kr.

Udsigt til indtjeningsfremgang igen i 2022

Det aktuelle logistikkaos ser ikke ud til at lette foreløbig, og Sydbank forventer derfor endnu et år med høje fragtrater og stærk indtjening per fragtet enhed.

For 2022 modellerer Sydbank med en driftsindtjening (EBIT før restruktureringsudgifter) på 18.250 mio. kr., hvoraf GIL ventes at have bidraget med cirka 2600 mio. kr.

Mærsk sejler mod rekordoverskud i turbulent 2021 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også