Mærsk-kurs er mere end fordoblet under Snabe – og coronapandemien

Siden Jim Hagemann Snabe, der til marts stopper som bestyrelsesformand for Mærsk, satte sig i netop den stol, er selskabets aktiekurs steget med 137 pct.
Foto: Dpa/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Dpa/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Knap en uge efter at A.P. Møller-Mærsk rapporterede sit største overskud nogensinde, siger selskabet farvel til sin bestyrelsesformand, Jim Hagemann Snabe, der har besluttet ikke at genopstille på den kommende generalforsamling i marts.

De 117 mia. kr. på bundlinjen bliver dermed et punktum for hans tid for bordenden. Han tiltrådte i 2017 - et år, efter at han første gang trådte ind i bestyrelsen.

Siden da er også aktien mere end fordoblet, men det er dog primært under coronapandemien, hvor ekstraordinære markedsvilkår har sat ind, at den for alvor har været på himmelflugt.

En B-aktie i selskabet koster tirsdag 23.390 kr. og kostede 9864 kr., da Jim Hagemann Snabe tiltrådte. Det svarer til en stigning på 137 pct.

Mærsk har haft særdeles gunstige vilkår under store dele af coronapandemien, hvor fragtraterne er steget markant på grund af blandt andet stigende efterspørgsel på varer, manglende kapacitet og arbejdskraft, flaskehalse og lokale nedlukninger flere steder verden over.

Aktien satte lukkerekord 13. januar i år med en kurs på 24.800 kr.

Hentet til at digitalisere

Jim Hagemann Snabe blev oprindeligt hentet ind i Mærsk-bestyrelsen for at bidrage med sin viden om digitalisering og for at være med til at understøtte den transformation, selskabet først løftede sløret for i 2016. Her annoncerede koncernen, at den ville frasælge olieaktiviteterne og samtidig satse mere på transport på land og den digitale udvikling af selskabet.

Derfor er han også formand for transformations- og innovationsudvalget under bestyrelsen.

Satset på logistik indebærer at kunne stå for en større del af kundernes forsyningskæde, og en del af væksten skal hentes fra opkøb. Derfor har Mærsk i de seneste år købt otte selskaber inden for logistikområdet.

Også de finansielle mål kører efter planen. Målet er en driftsmargin, EBIT-margin, inden for logistik på 6 pct. årligt, og ved det seneste regnskab lå tallet på 6,3 pct.

Arbejder på at sælge olie-forretninger

Koncernen har også løbende arbejdet for at skille sig af med olieaktiviteterne, men båndene er dog endnu ikke helt kappet.

Blandt andet sidder Mærsk-arving Robert Mærsk Uggla, der nu står til at overtage formandsposten efter Jim Hagemann Snabe, fortsat centralt placeret i bestyrelsen hos flere af de forretninger, der beskæftiger sig med olie.

Derudover har Mærsk-familien beholdt en form for ejerskab af størstedelen af de selskaber, der er forsøgt solgt fra.

Maersk Tankers blev i 2017 solgt til A.P. Møller Holding, der ejes af familien. Boreselskabet Maersk Drilling blev i 2019 selvstændigt børsnoteret under navnet The Drilling Company of 1972, som familien fortsat ejer aktier i.

Maersk Supply Service har gennem en længere periode haft et til salg-skilt påklistret, men ifølge de seneste meldinger fra Mærsk er der ikke fundet en køber.

Anderledes er det gået for afhændelsen af containerfabrikken MCI, der efter en strømligningsproces sidste år fik ny ejer.

Også Maersk Oil er det lykkedes at finde en ny ejer til, da franske Total Energies overtog selskabet i 2018.

Også her fortsatte Mærsk dog i en periode et indirekte ejerskab, da selskabet modtog 97,5 mio. aktier i Total i bytte for olieselskabet.

Dem solgte det danske selskab siden løbende ud af, og den sidste del blev afhændet i marts 2019.

Mærsk er blevet vendt på hovedet med Jim Hagemann Snabe for bordenden – nu får familien stafetten tilbage

Analytiker: Valget af Robert Mærsk Uggla er en naturlig selvfølge

Stor udskiftning på vej i Mærsks bestyrelse 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også